Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik het beste doen tegen gordelroos, en wat niet?

Ik heb nu ongeveer anderhalve week gordelroos. Hoe kan ik zorgen dat het zo snel mogelijk over gaat? De meeste delen zijn al wondjes geworden, al krijg ik er soms wel wat nieuwe blaasjes bij.
Kan ik hier ook mee zwemmen?
Mag ik het insmeren, en zo ja, met wat?
Moet ik hiervoor echt naar de dokter, of kan ik ook wachten tot het overgaat?
bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet zelf gaan dokteren met gordelroos, anders duurt het alleen maar langer voordat je eraf bent. Ik ben zelf niet zo snel voor anti biotica maar in dit geval zul je er toch aan moeten. Gewoon even naar de huisarts gaan een antibio laten voorschrijven. Je wordt er anders doodziek van. In de tussentijd niet zwemmen! Je huid rust gunnen en zelf heel veel rusten.

Gordelroos. Waterpokken voor volwassenen noem ik het. Besmettelijk? Ja en nee. Mensen die nog geen waterpokken hebben gehad vroeger, kunnen dus de waterpokken krijgen door jou. Het vocht in de blaasjes is besmettelijk. Als je die aan hebt geraakt, goed je handen wassen. Liever 2x voor de zekerheid. Voor diegene die wel waterpokken hebben gehad vroeger, is er geen besmettingsgevaar. Wat je er tegen kunt doen? Niets, het gaat vanzelf over (afhankelijk van je leeftijd 1-4 weken) Wat je wel zou kunnen doen? Tegen jeuk en irritatie kan je zinkzalf halen bij de apotheek. Geen recept nodig. Verder kan je pijnstillers nemen om het branderige gevoel weg te nemen. Luchtige kleding, of kleding wat niet veel langs de blaasjes kan schuren helpt ook wel. En koelen van de plekken kan ook opluchten. Verder zou je nog wat blaasjes kunnen doorprikken om de pijn rondom de pokken te verminderen. De blaasjes op je rug kan je door een ander laten doorprikken, maar doe maar wel met handschoentjes. Is wel zo hygiënisch. Zwemmen? Doe maar niet. Aangezien je dan anderen kan besmetten die nog geen waterpokken hebben gehad. En bovendien ziet het er niet smakelijk uit als je gordelroos hebt. Verder kan je je omgeving wel op de hoogte stellen dat je gordelroos hebt, met name zwangere collega's, vrienden of familie. De kans is klein dat die persoon nooit waterpokken heeft gehad. Maar toch, je wilt het niet op je geweten hebben dat die persoon een longontsteking krijgt door de pokken of een baby met een afwijking. Ik niet in ieder geval! Er is geen antibiotica voor gordelroos. Ouderen (60 plussers) kunnen ingeënt worden. Raadpleeg je huisarts als je iets mankeert. Baat het niet, dan schaad het niet!

Toegevoegd op 05 november 2018 15:21: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100