Wat kan ik het beste doen tegen gordelroos, en wat niet?

Ik heb nu ongeveer anderhalve week gordelroos. Hoe kan ik zorgen dat het zo snel mogelijk over gaat? De meeste delen zijn al wondjes geworden, al krijg ik er soms wel wat nieuwe blaasjes bij.
Kan ik hier ook mee zwemmen?
Mag ik het insmeren, en zo ja, met wat?
Moet ik hiervoor echt naar de dokter, of kan ik ook wachten tot het overgaat?
bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
38.7K

Het beste antwoord

Zolang de blaasjes niet zijn opgedroogd is het besmettelijk.
Blaasjes ontsmetten met IsoBetadine.
Best doen ,want blijvende littekens zijn mogelijk!.
Bij pijn : plat neerliggen dan gaat het over.
Medicamenten bestaan er niet voor , maar desnoods pijnstillers.
Het virus is hetzelfde als waterpokken.
Zwemmen : zolang je blaasjes hebt : nee
(eigen ervaring)

Toegevoegd na 1 uur:
Wanneer je het al anderhalve week hebt : geen antibiotica nemen! Dat helpt niet meer.
Pijn kan later terugkomen , als de wonden al lang weg zijn.
En vooral de blaasjes niet openprikken! (littekens)

Toegevoegd na 1 uur:
Wanneer je het al anderhalve week hebt : geen antibiotica nemen! Dat helpt niet meer.
Pijn kan later terugkomen , als de wonden al lang weg zijn.
En vooral de blaasjes niet openprikken! (littekens)

Toegevoegd na 1 uur:
Wanneer je het al anderhalve week hebt : geen antibiotica nemen! Dat helpt niet meer.
Pijn kan later terugkomen , als de wonden al lang weg zijn.
En vooral de blaasjes niet openprikken! (littekens)

Toegevoegd na 18 uur:
De dokter....tja
Wanneer je veel pijn hebt ,zal je de dokter moeten aanspreken al was het maar voor een afwezigheidsattest.
Ik heb al drie keer zona gehad , dus ik weet waarover ik spreek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je moet er echt mee naar een dokter, het is niet iets om met zelfdiagnose te constateren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kunt u zelf doen aan gordelroos

Als u denkt dat u gordelroos heeft, is het verstandig contact op te nemen met uw huisarts. Bij mogelijke gordelroos in het gelaat dient u direct een afspraak te maken met uw huisarts.

•Laat uw huid zo veel mogelijk met rust. U mag gewoon douchen of in bad. Om uw kleding te beschermen of schuren te voorkomen, kunt u blaasjes afdekken met zacht wondgaas.
•Was uw handen met water en zeep als u aan de blaasje heeft gezeten. De blaasjes zijn besmettelijk totdat ze zijn ingedroogd. Het virus zit in het vocht van de blaasjes. Als het virus op uw handen zit, draagt u het gemakkelijk over. Iemand die nog geen waterpokken heeft gehad, kan er waterpokken van krijgen. Het is niet mogelijk rechtstreeks gordelroos te krijgen.
•Probeer te voorkomen dat vrouwen in de eerste drie maanden van de zwangerschap, baby`s en mensen met een ernstig verminderde weerstand besmet raken, omdat een infectie eventueel complicaties kan veroorzaken.

Klik hier voor meer informatie in de patiëntenbrieven van het Nederlands Huisartsen Genootschap over gordelroos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zelf gaan dokteren met gordelroos, anders duurt het alleen maar langer voordat je eraf bent.

Ik ben zelf niet zo snel voor anti biotica maar in dit geval zul je er toch aan moeten. Gewoon even naar de huisarts gaan een antibio laten voorschrijven. Je wordt er anders doodziek van.

In de tussentijd niet zwemmen! Je huid rust gunnen en zelf heel veel rusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al geneest dit virus bijna altijd spontaan is het heel verstandig dat je toch naar de huisarts gaat. Deze kan je precies vertellen, hoe je het beste met het virus om kan gaan. Soms helpt een antibiotica.
Het is besmettelijk dus zwemmen is niet verstandig. Verder moet je nooit gaan zwemmen, als je open wondjes hebt, in een zwembad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antibiotica helpt nooit tegen een virus!
ga er mee naar de dokter hij kan je wat voor de pijn geven wees wel voorzichtig met kontacten het kan besmettelijkzijn
ik heb er chronische pijn aan overgehouden en heb zelfs pijn bestrijding gehad;DUS GA NAAR DE DOKTER
groetje M
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet echt naar de dokter en daarnaast proberen jezelf rustig te houden want stress e.d. zou gordelroos kunnen veroorzaken/verergeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed voor jezelf zorgen is het beste wat je kunt doen bij het genezen van gordelroos. Je lichaam moet die klus namelijk helemaal op eigen houtje klaren. Zorg dus voor voldoende slaap, eet gezond en drink voldoende. Je huid kun je verzorgen met Crème Bioforce van Vogel.

Als je gordelroos in het gelaat hebt dan is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Mogelijk dat antivirale middelen dan complicaties kunnen voorkomen. Hou ook bacteriële huidinfecties in de gaten. Verder is er niet veel meer aan te doen dan pijnstilling.

Het kan geen kwaad om je huisarts te raadplegen maar veel meer dan bovenstaande mag je niet verwachten. Antibiotica hebben geen enkele zin, tenzij er bacteriële complicaties optreden. Gordelroos wordt namelijk door een virus veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

Ook al weten we tegenwoordig heel veel door het opzoeken op internet of horen van mensen in je omgeving wat te doen moeten we nog de professionals en hun deskundigheid niet negeren.
Het is niet veilig om hier maar mee rond te lopen.
Al zou het zijn dat je arts alleen maar een diagnose stelt en zegt dat het vanzelf over gaat.
De arts kan het beste deze vragen beantwoorden en niemand anders.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gordelroos. Waterpokken voor volwassenen noem ik het.
Besmettelijk? Ja en nee. Mensen die nog geen waterpokken hebben gehad vroeger, kunnen dus de waterpokken krijgen door jou. Het vocht in de blaasjes is besmettelijk. Als je die aan hebt geraakt, goed je handen wassen. Liever 2x voor de zekerheid.
Voor diegene die wel waterpokken hebben gehad vroeger, is er geen besmettingsgevaar.
Wat je er tegen kunt doen? Niets, het gaat vanzelf over (afhankelijk van je leeftijd 1-4 weken)
Wat je wel zou kunnen doen? Tegen jeuk en irritatie kan je zinkzalf halen bij de apotheek. Geen recept nodig.
Verder kan je pijnstillers nemen om het branderige gevoel weg te nemen.
Luchtige kleding, of kleding wat niet veel langs de blaasjes kan schuren helpt ook wel.
En koelen van de plekken kan ook opluchten. Verder zou je nog wat blaasjes kunnen doorprikken om de pijn rondom de pokken te verminderen. De blaasjes op je rug kan je door een ander laten doorprikken, maar doe maar wel met handschoentjes. Is wel zo hygiënisch.
Zwemmen? Doe maar niet. Aangezien je dan anderen kan besmetten die nog geen waterpokken hebben gehad. En bovendien ziet het er niet smakelijk uit als je gordelroos hebt.
Verder kan je je omgeving wel op de hoogte stellen dat je gordelroos hebt, met name zwangere collega's, vrienden of familie. De kans is klein dat die persoon nooit waterpokken heeft gehad. Maar toch, je wilt het niet op je geweten hebben dat die persoon een longontsteking krijgt door de pokken of een baby met een afwijking. Ik niet in ieder geval!
Er is geen antibiotica voor gordelroos. Ouderen (60 plussers) kunnen ingeënt worden.
Raadpleeg je huisarts als je iets mankeert. Baat het niet, dan schaad het niet!
Toegevoegd op 05 november 2018 15:21: tekst