Hoe merk je of een gewricht (in je lichaam) ontstoken is?

Als een hand of voet gewricht etc ontstoken is dan merk je dit aan een warme gloed en rode kleur.
Maar hoe merk je nu als er een gewricht dat dieper in je lichaam zit (bekken, si, rug) is ontstoken? Moet je dan ook koorts hebben oid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (2)

Als niet geheel duidelijk is of er extra vocht in het gewricht zit, is ECHO (geluidsonderzoek) het middel van eerste keuze. Vooral bij de gewrichten die niet goed te voelen zijn zoals de heupen kan dit onderzoek zeer zinvol zijn. Daarnaast kan een rontgenfoto gemaakt worden om te zien of de zwelling rond het gewricht wordt veroorzaakt door afwijkingen in het bot. Als men op de rontgenfoto geen afwijkingen ziet zegt dit nog niets: bij botontstekingen kan het wel 4 weken duren voordat er afwijkingen op de rontgenfoto zichtbaar worden. Is vastgesteld dat er een gewrichtsontsteking is zal verder bloedonderzoek gedaan worden om meer zekerheid te krijgen omtrent de oorzaak.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Je krijgt dus geen last van koorts oid?
Ik loop al negen maanden barslecht. Dus een foto zal wel iets moeten laten uitwijzen dan denk ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een ontsteking komt koorts wel vaak vopr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koorts meet ik regelmatig op maar heb ik nooit
fremar
10 jaar geleden
Had enkele jaren terug ontsteking in heupgewricht,geen koorts gehad enkel veel pijn,is toen door rx vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is RX en wat was je behandeling?
fremar
10 jaar geleden
RX zijn gewoon rontgenfoto's,als behandeling kreeg ik Diclofenac.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, en daarna liep je weer fluitend rond? Na een week oid?
fremar
10 jaar geleden
Nee,de eerste dagen zijn zeer pijnlijk,het duurt zeker een 10-tal dagen tegen het echt beter is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat valt dan ook nog mee. Ik dacht dat je maanden moest revalideren zeg maar
Een ontsteking is gedefinieerd als elk proces waarbij roodheid, warmte, zwelling, pijn en een verminderde functie (van het orgaan) optreden (rubor, tumor, dolor et functio laesa). Als een gewricht (een gewricht is een orgaan!) ontstoken is, dan wordt deze rood, dikker, gaat pijn doen en in een later stadium neemt de functie af (wordt mn minder beweeglijk). Dat geldt voor elk gewricht in ons lichaam, ook voor de gewrichten, die jij als dieper gelegen beschouwd.
Je bekken is een botstuk, geen gewricht; ik neem aan dat je de heupen bedoelt. Deze liggen inderdaad wel wat dieper dan bv een knie, maar zeker niet zo diep dat deze verschijnselen niet optreden. Je rug is ook geen gewricht, de wervelkolom bestaat uit verschillende wervels, tussen elke wervel zitten wel kleine gewrichtjes; deze liggen eigenlijk best oppervlakkig onder de huid. Er wordt wel gesproken over het SI-gewricht maar strikt genomen is ook dit geen gewricht.

De roodheid (maar ook de warmte en zwelling) bij de ontsteking wordt veroorzaakt door een versterkte toevoer van bloed. Hoe diep een gewricht onder de huid ligt wordt met name bepaalt door de hoeveelheid vetweefsel die onder de huid zit. Als deze laag dik is ligt het gewricht dus inderdaad als het ware wat dieper dan gebruikelijk. Hierdoor kan de roodheid, warmte en zwelling slechts zeer subtiel aanwezig zijn. Een beetje dokter zal dit echter zonder problemen waar kunnen nemen; dit wordt namelijk met training steeds makkelijker te zien.
Of het gewricht pijn doet en minder werkt kan de patient de dokter ook dan onverminderd goed vertellen.

Slechts in uitzonderingsgevallen kan zo'n ontsteking niet met het blote oog (en hand) vastgesteld worden. Dan kan een echo de toegenomen bloedtoevoer alsnog aantonen. Over het algemeen wordt het aanvullende onderzoek (foto, echo, bloedonderzoek) niet gedaan om vast te stellen dat er een gewrichtsontsteking is, maar meer om achter de oorzaak van de ontsteking te komen en om te zien hoeveel schade de ontsteking aan het gewricht heeft toegebracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg duidelijk. Dankjewel. Ik wist niet dat je zoiets ook met het blote oog kon zien bij deze gewrichten.
Een ontsteking is simpel te verhelpen met een cortisone injectie, en dan doet alles het weer? Of is dat allemaal ingewikkelder?
Kan bv een ontsteking een gewericht (blijvend) beschadigen of is dit niet mogelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms is een ontsteking in een gewricht inderdaad simpel te verhelpen, maar niet altijd. Belangrijk is om te weten waar de ontsteking door wordt veroorzaakt. Soms wordt een gewrichtsontsteking veroorzaakt door een bacteriële infectie in het gewricht. Dit wordt een septische artritis (septisch = door bacteriën veroorzaakt, artritis = gewrichtsontsteking). Vaak kunnen deze effectief met antibiotica behandeld worden, maar soms zijn operatie en amputatie dan nodig, in zeer extreme gevallen kunnen mensen er ook aan dood gaan.
Een septische artritis gaat eigenlijk altijd gepaard met koorts; het kan ernstige en blijvende schade tot gevolg hebben.
Het is zeer onverstandig om een corticosteroid injectie te geven in een septische artritis. De ontsteking wordt dan onderdrukt waardoor de bacteriën juist vrij spel krijgen en neemt de infectie (en daarmee alle nadelige gevolgen) toe. Vaak worden gewrichtsontstekingen niet veroorzaakt door een bacterie, maar wordt de ontsteking veroorzaakt doordat het immuunsysteem zelf de gewrichten aanval (zoals bij rheumatoide artritis). Ook chronische irritatie (zoals bij artrose, dit geeft dan een exacerbatie van de artrose), reactief op een bacteriële infectie elders in het lichaam (keelontsteking met een streptococ is hier berucht om) of zoutkristallen in het gewricht (zoals bij jicht) kunnen dit soort artritiden geven, dit wordt dan een aseptische artritis genoemd.
Dit soort ontstekingen kunnen gepaard gaan met koorts, maar veel minder vaak dan een septische ontsteking. Rheuma kan daarbij ernstige schade aan de gewrichten geven; een reactieve ontsteking vaak veel minder.
Bij dit soort ontstekingen worden ontstekingsremmers als corticosteroiden juist wel vaak gegeven; bij rheumatoide artritis worden zelfs nog veel sterkere ontstekingsremmers gegeven. Als we bedenken dat het immuunsysteem zelf hier het probleem is, dan is het al veel logischer om te bedenken dat het remmen van dat systeem het probleem tegengaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk, dankjewel. Dus het is voor een arts eerst heel belangrijk om te weten wat de oorzaak van een eventuele ontsteking is, alvorens hij een verder beleid op kan stellen. Ik dacht hij zet op de intake een spuit, kijkt hoe dat uitpakt en klaar. Stel mijn SI gewricht zit geblokkeerd, of iets anders in de bekken of heupen. Kan dit dan ook een ontsteking veroorzaken? Door dat het niet zo functioneert zoals het zou moeten.
Of is een ontsteking bijna altijd zoals hierboven beschreven / te maken met een ziektebeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elk proces, dat gepaard gaat met roodheid, zwelling, warmte en een verminderde functie is per definitie een ontsteking; elk proces dat niet met deze dingen gepaard gaat is per definitie geen ontsteking. De verschillende factoren kunnen wel in wisselende mate aanwezig zijn, als ze er maar zijn. Dus elke ontsteking is zoals ik heb beschreven. Dit zegt natuurlijk niets over de oorzaak van de ontsteking. Een blokkade of scheefstand geeft een chronische irritatie van het gewricht en kan zo zeker een ontsteking veroorzaken. Aan de andere kant kan een ontsteking ook een blokkade of scheefstand veroorzaken; zo jan er een vicieuze cirkel ontstaan. Overigens kan vaak al wel snel gezien worden of het gaat om een septische of aseptische artritis. Vaak kan zo'n injectie dus al wel op het eerste consult gegeven worden, maar de arts moet er wel zeker van zijn.