Wat moet je doen als iemand zijn slagader doorboord is?

bijvoorbeeld door een beet van een beer ofzo, of door een lemmet. heeft ie dan nog kans om te overleven, en zo ja, wat kan jij dan doen als je erbij bent?

Toegevoegd na 10 minuten:
geld alles ook voor de hoofdader?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dan zou ik de basisregels van EHBO toepassen, zorgen dat het bloeden stopt door de slagader verderop af te knellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Afbinden en druk op de slagader uitoefenen om inwendige bloeding te beperken of doodbloeden te voorkomen is van levensbelang. Zie bijgaande link over EHBO over hoe je een Tourniquet aanbrengt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Samengevat uit het EHBO boek (zie link):

Je eerste taak is de bloeding te stoppen.

1. De eenvoudigste manier om een bloeding te stoppen is door rechtstreekse druk op de wond. Bij een bloeding aan arm of been houd je het lidmaat omhoog.
2. Als rechtstreekse druk niet helpt, probeer je de bloeding te stoppen door onrechtstreekse druk op de bloedvaten die gaan naar de lichaamsstreek waar de wonde is.
Leg daarna een drukverband aan, zo nodig een knevel (afbinden) in uitzonderlijke situaties.

Een patiënt met een ernstige bloeding leg je ook plat. Breng de benen van de patiënt omhoog (ondersteun ze met een opgerold deken). Beide maatregelen gaan een verlaging van de bloeddruk tegen doordat ze het terugvloeien van het bloed naar het hart bevorderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dus niet de beste manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ruimte hebt tussen de wond en het lichaam kan je ook een tourniquet aanleggen - als je nog verder moet wandelen na de ontmoeting met de beer is dat de enige manier. Wel eens in de zoveel tijd het losser maken, zodat de spieren doorbloed blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het beste is om bij de beer weg te blijven. En als het toch gebeurd: De arm helemaal afknellen gedurende lange tijd is ook zonde. In eerste instantie wordt druk aangeraden en pas in extreme situaties afknellen. Lijkt me overigens met een beer wel aan de definitie van extreem voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn antwoord webcam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nieuwsgierig: goede opmerking dat áls je een tourniquet aanbrengt je deze regelmatig losser doet. Ik heb inmiddels in mijn antwoord nu ook de volgorde van handelen neergezet. Een heel uitgebreid antwoord staat in de links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben niet zo blij met een tourniquet, dit geeft altijd weefselsterfte en is enkel in uiterste noodzaak te gebruiken. Bij langdurig gebruik kan er zelfs vergiftiging optreden door het afstervend weefsel, een goed drukverband gemaakt van kleding is dan ook veel efficiënter.

Andere antwoorden (2)

Bij een scheurwond zoals die ontstaat bij een beet van een beer of andere roofdier is het aan te raden om de slagader dicht te drukken in de wond met een sterielverband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven redden is prioriteit nummer 1, dan maar dichtdrukken met een ander stukje textiel dat schoon is. En ja dat is dan met een vinger (hand / vuist) in de wond drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theobodin heeft gelijk dat je het eerst met druk probeert. Als je geen steriel verband heeft scheur je een stuk van een t-shirt los. Infectie is op dat moment even niet iets waar je je heel druk over moet maken. Als je maar niet je vinger er in steekt. Dat kan ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som Als het nodig is om de bloeding te stelpen moet je wel met een vinger / vuist of wat dan ook de slagader dichtdrukken in de wond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar niet IN de slagader ;o) Als je de wond maar dicht duwt (en niet in paniek raakt) neemt de overlevingskans toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is afhankelijk van de verwonding, van belang is dat de bloeding stopt en het kan noodzakelijk zijn dat je daarvoor met een vinger de wond in moet gaan om de scheur dicht te drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, eens.
Afgezien van wat al geantwoord is lijkt het me wel een goed idee om een hulpdienst te (laten) bellen...