Ik kan maar met de helft van mijn tong de r uitspreken, kan dat door een verdoving komen?

Ik kon vroeger altijd de r gewoon goed uitspreken maar nu al een tijdje niet meer. Ik denk dat het door een verdoving bij de tandarts is gekomen kan dat kloppen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan kloppen.
Op zich zijn huidige verdovingsmiddelen in principe in drie tot vier uur uitgewerkt.
De eventuele (spraak)schade aan je tong is zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een fout bij de injectie van de verdoving of bij de chirurgische behandeling daarna . Verdoven is in feite een blinde techniek. Je mikt de injectie door het slijmvlies heen. Dat vereist precisie.
De zenuw kan beschadigen als je hem ‘opblaast’, door de verdovingsvloeistof met te hoge snelheid direct in de zenuw te spuiten. Gevolg: weinig of geen gevoel in de tong, lip of kin.
Is de zenuw eenmaal beschadigd, dan kan het weken tot maanden duren voor het gevoel weer is hersteld. Uitval van de tongzenuw komt voor bij slechts 0,15 procent van de patiënten: 18 patiënten in een groep van 12 duizend. Bij 17 van hen kwam het gevoel in de zenuw binnen zes maanden volledig terug.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Prima antwoord. Je zenuwen vertakken zich (net als een stam en takken van een boom).
De 'grote' zenuw die je tong goed zijn werk laat doen, wordt nooit beschadigd. Een kleintje kun je idd wel beschadigen. Gelukkig komt dat gewoon goed. Zelfs als zo'n fijn zenuwtje wordt doorgesneden, vinden ze vaak hun weg terug. Geef het idd de tijd. Zelfs tot 1 jaar kan het nog herstellen.