Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat is de oorzaak van mijn bloedsuiker schommelingen?

Vanmiddag intensief gelopen met de kinderwagen in de duinen, dat ben ik gewend. Voor mijn werk ben ik soms 4 uur per dag aan het lopen.

Ik heb een geschiedenis van bloedsuiker schommelingen, al vanaf toen ik een jaar of 10 was, maar de laatste jaren toch steeds heftiger. Vaak voel ik het aankomen door een honger gevoel en een algeheel gevoel van niet lekker zijn. Ik ken mijn 'moet-eten' tijden.

Vanmiddag had ik echter helemaal geen honger gevoel, ik werd wel trillerig op mijn benen, maar dacht dat het miss. door de inspanning kwam. Een kwartierlater werd ik echt niet lekker en zag ik best witjes.

Een banaan gegeten en twee boterhammen met pindakaas. Daarna alles prima.

Ik vind het vreemd dat ik geen waarschuwing meer krijg van mijn maag, ja wel het trillen in de benen, maar dag kon ik dus ook even niet goed plaatsen. Ik heb zoiezo een erg vol gevoel, maar moet nu dan ook meer naar de wc, dus miss. Komt dat van mijn darmen.

Ik zat zelf aan hypoglicemie te denken, maar als ik die dieeten bekijk, ik leef juist op wat niet mag! Ik heb ook de ziekte van crohn, en ik reageer erg gevoelig op bruin brood, veel vezels etc. Ga ik juist van aan de diarree.
Ik leef dus op pasta, brood met weinig vezels, appels, kwark, pindakaas, kaas en vleeswaren. Dat houd mijn darmen juit rustig..

Heeft iemand enig idee waar die schommelingen vandaan komen en wat hier aan te doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ben je hiermee al naar de huisarts of een dietist geweest? Dat lijkt me wel verstandig, die kan beter samen met jou het totaalplaatje bekijken en daar mee aan de slag. Het lijkt me i.i.g. verstandig niet pas te gaan eten als je al in (het begin van) de dip zit, maar dat je hier op anticipeert door met regelmaat een tussendoortje te nemen zodat he bloedsuiker beter in balans blijft. Dit is vooral van belang bij langdurige/intensieve inspanning. Zorg voor een goede koolhydraten/vet/eiwittenbalans en probeer vezelrijkere produkten te eten die je wel kunt verdragen ondanks je ziekte van Crohn. Heb je ook al eens speltbrood geprobeerd? Dat wordt o.h.a. beter verdragen omdat er minder gluten in zitten. Hou je appelconsumptie in de gaten. Appels bevatten vrij veel fruitsuikers die van invloed kunnen zijn op je bloedsuikerlevel, helemaal als je ze op een (bijna) nuchtere maag eet. Daarnaast stimuleren appelen de eetlust en dat kan jouw systeem ook weer te snel een prikkeling geven. Maar mijn advies is nogmaals: een bezoekje aan een deskundige kan je misschien veel opheldering geven. Laat je doorverwijzen, dan wordt het mogelijk ook (deels) vergoed.