waarom is het vlees bij de supermarkten zo ROOD? Ik dacht dat ze geen kleurstoffen meer mochten gebruiken!?

Bij de keur slager ziet het er niet rood uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (5)

kan ook aan de verlichting liggen,
speciale verlichting geeft de kleur af waardoor t vlees net iets roder lijkt..
kleurstoffen worden heel streng gecontroleerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de keurslager wordt alles net gesneden. Als je het in de winkel koopt hebben ze het vantevoren al gesneden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verkleuring van vlees wordt veroorzaakt doordat het zuurstof aan zich bindt. In het vlees zit een eiwit myoglobine dat wanneer het in aanraking komt met zuurstof metmyoblogine vormt, dit zorgt ervoor dat het vlees bruinig wordt. In de supermarkten waar een verpakking gebruiken die ervoor zorgt dat er minimaal contact is met zuurstof, zal het vlees roder blijven. Ook kan het vlees verpakt worden met een gasmengsel van N2 (stikstof) en C02 (koolstofdioxide), dit mengsel zorgt ervoor dat er weinig zuurstof bij het vlees kan komen (deze twee gassen zijn overigens gassen die je bij elke ademhaling inhaleert). Het gebruik van kleurstoffen of bijv. koolmonoxide is in Europa niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe roder hoe verser.vandaar de naam bloedrood

Toegevoegd na 13 uur:
misschien dat het oranje uitslaan wordt veroorzaakt door wortelsap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, dit is absoluut niet waar. Het doet me denken aan het niet-biologische vlees dat mijn kat niet bliefde. Nadat het een tijdje onaangeroerd had gestaan, was het inmiddels fluorescerend oranje geworden. Versheid heeft er echt niets mee te maken.
De andere reden kan zijn is toevoeging van nitrietzout, (ook wel colorozozout of rozenzout). Eko slagers als De Groene Weg hebben het lang niet gebruikt: het vlees werd bruin. Niet erg, maar "de consument" lust het dan niet. Nu is het ook in die sector toegestaan.

Er zijn twee argumenten om nitrietzout te gebruiken: de kleur van vlees rood houden en botulisme tegen gaan. Maar die laatste bacterie doet het juist goed in zuurstofarme omstandigheden. Een voor die bacterie ideaal klimaat ontstaat als we vlees zuurstofarm (vacuum) verpakken. Rare wereld.