Hoi ben al.meer dan 10 jaar chef-kok en nu ook leermeester zou graag les willen geven op school waar moet ik aan voldoen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dan moet je de opleiding Leraar Horeca en Voeding gaan doen. Bijv in deeltijd: http://www.hva.nl/opleiding/deeltijd/leraar-horeca-en-voeding-deeltijd/ of in voltijd: http://www.hva.nl/opleiding/voltijd/leraar-horeca-en-voeding/ dan mag je lesgeven op een vmbo of mbo en praktijkscholen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is niet helemaal correct. Als je deskundig bent in je vak maar alleen een lesbevoegdheid mist, kun je een zogenaamd Pedagogisch Didactisch Getuigschrift behalen. Duurt ongeveer anderhalf jaar en geeft recht op lesgeven in mbo en volwasseneneducatie. Zie bijvoorbeeld https://www.windesheim.nl/werk-en-studie/opleidingen-en-cursussen/educatie/pedagogisch-didactische-trajecten/pedagogisch-didactisch-getuigschrift/ maar andere hogescholen geven dat ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JanJ2002 Als je deskundig bent, jazeker, maar dat is niet helemaal precies wat er in jouw link staat.
V.s. is namelijk niet onbevoegd bezig, v.s. wil heel graag les gaan geven, klein verschil, maar wel beduidend. "Voor wie
Het traject is bedoeld voor docenten die onbevoegd werkzaam zijn in het middelbaar beroepsonderwijs of de volwasseneneducatie. Je bent vakdeskundig en goed gekwalificeerd, maar niet in het bezit van een pedagogische didactische bekwaamheid. Bij voorkeur beschik je over een afgeronde hbo-vakopleiding en werkervaring. Daarnaast heb je een baan of stageplaats in het middelbaar beroepsonderwijs." https://www.windesheim.nl/werk%20en%20studie/opleidingen%20en%20cursussen/educatie/pedagogisch%20didactische%20trajecten/pedagogisch%20didactisch%20getuigschrift/inhoud%20cursus/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jodokus52, klopt maarhet is een beetje grijs gebied. Ik werk zelf op een opleidingsinstituut waar deze kwestie af en toe speelt. Wij willen soms docenten inzetten die veel vakkennis hebben maar geen didactische achtergrond. Gedurende de periode dat je voor het PDG in opleiding bent, moet je inderdaad al stage kunnen lopen, dat klopt. Mijn ervaring is dat dat vaak wel te regelen is, omdat veel scholen zitten te springen om vakmensen, al is het maar ter ondersteuning van een reguliere docent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
super bedankt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!