wanneer is het kreukel seizoen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met kreukels bedoel ik kleine schelpdiertjes om te eten. Geen kreukels in kleren :p

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (1)

In ken ze als krukels.

Maar ze heten eigen alikruik.
De alikruik (Littorina littorea) is een in zee levende kieuwslak. In de provincie Zeeland, waar de alikruik in Nederland het meest gevonden en gevangen wordt, noemt men deze slak ook wel kreukel, karakol, alikruuk, alekreukel of krukel.

In Zeeuws-Vlaanderen vooral met Pasen bij een heerlijk paasbrood.

Er is niet echt een seizoen voor.
Veel mensen plukken ze gewoon van stenen en rotsen.

Vooral in de Europese kustlanden is momenteel een stijgende vraag naar alikruiken. Ze worden geïmporteerd vanuit Ierland en Schotland waar op commerciële basis alikruiken worden gevist. Dit vissen is eigenlijk niet meer dan handmatig rapen, wat tijd kost en dus duur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht altijd dat ze ""kneukels"" heten.