Is het 7-granen ontbijt van Lidl (Crownfield) een goede ontbijtkeuze ?

Is het 7-granen ontbijt van Lidl (Crownfield) een goede ontbijtkeuze gelet op de aanwezige suikers / koolhydraten en vetten ? Of is Brinta / Havermout o.i.d. beter ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
35.9K

Antwoorden (5)

Het levert voldoende energie voor de dag met een normale portie.
Voedingswaarde per 100 gram:
kcal 352
kh 64,02 gr
waarvan 0,9 suiker
eiwit 12,4 gr
vet 2,1 gr

Voedingswaardes lijken mij prima. Ik weet niet waar jij naar zoekt qua voedingswaarde, maar er zit niet veel suiker in.

Je moet even kijken wat voor portie je neemt, en met wat voor melk je het lekker vind. Maar het is wel iets dat goed vult, door de combinatie van verschillende granen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Brinta is 100% tarwe
Die 7 granen is tarwe 87,6%, haver 2%, rijst 2%, gerst 2% rogge 2% mais 2% en gierstmeel 2%
Havermoutpap is 100% haver

Het zit dus tussen Brinta en Havermoutpap in.
Ritsuka
9 jaar geleden
Qua voedingswaarde zijn ze eigenlijk vergelijkbaar. Het hele ontbijt staat of valt met de hoeveelheid suiker die je er zelf doorheen gooit ;-) Wat voor het zeven-granen-ontbijt zou kunnen pleiten is dat er meer verschillende granen in zitten en het dus minder eenzijdig is als je het dagelijks eet.
Zeker als je het aanvult met zaken als melk of yoghurt (eiwit!) en eventueel vers fruit, lijkt het me een prima ontbijt, al zal afwisseling met andere soorten ontbijt (brood en beleg bijvoorbeeld geen kwaad kunnen. Elke dag brinta of havermout (beiden 1 graansoort) lijkt me op het oog eenzijdiger. Maar zelfs dat is altijd nog vele malen beter dan niet ontbijten, wat steeds normaler lijkt te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het ligt er een beetje aan hoe je zelf ergens op reageert.
Er zijn mensen die van tarwe een enorme "suiker"piek krijgen (vanwege de hoge Glycemische Index) en daarna (dus) een diepe dip. Dit schijnt veel minder te zijn met bijvoorbeeld havermout of spelt oid. Wat dit verder inhoudt, staat uitgelegd in de bron.
Het is dus afhankelijk van hoe jij erop reageert of het wel of niet een goede keuze is. Probeer alle soorten anders eens per soort een week (of twee) uit en trek dan je conclusies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of iets goed is voor je of niet ligt nogal aan wat je de rest van de dag eet. In het Nederlands voedingspatroon eten we over het algemeen te veel suiker / zout / vet en te weinig vezels. Als je het idee hebt dat je nogal wat suiker binnenkrijgt is Brinta zonder suiker beter dan de meeste bewerkte graanproducten ( vooral krokante müslisoorten, dat krokanten is van suiker en vet). Brinta is volkorengraan en ook de halfvolle melk die je er toevoegt zit vol met kalk, vitamine A en D. Kalk zit in weinig andere voedingsmiddelen en vitamine A D zit alleen in veel vettere voedingsmiddelen als boter / margarine / kaas.

De voedingswaarde zegt niets over of het gezond is of niet, alleen hoeveel calorieën (Joules) er in zit. Daar krijgen de meeste Nederlanders toch al te veel van. En als je te weinig hebt krijg je honger en eet je vanzelf meer.

Het gaat er bij de keuze tussen twee voedingsmiddelen om hoeveel schaarse stoffen je binnenkrijgt bij een bepaalde hoeveelheid energie. Als je normaal veel groent en fruit eet, krijg je toch al veel vitamine C binnen, en hoef je dus geen ontbijtgranen met toegevoegde energie te hebben. Als je toch al veel volkorenproducten eet hoef je niet een ontbijtgraan met extra zemelen te hebben etc.

Samengevat : bij een afwisselend dieet maakt het niet uit welke van de ontbijtgranen je eet, over het algemeen eten we te veel suiker, te veel zout en te weinig vezels. Brinta is hier precies goed in: geen suiker, geen zout en veel vezels. Kijk op de verpakking van jouw ontbijtgranen waar in de lijst suiker staat: hoe verder naar achter, hoe minder suiker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het allerbeste is havermout. Koken met water ( zo gepiept)en daarna een beetje melk toevoegen. Of in een bakje met water/ melk in de magnetron ( kookt verschrikkelijk over).Snel klaar en het gezondste, en niet eén fabriek heeft er mee geknoeid. Er zit immers dan ook geen suiker of zout etc. in. Bijna alles wat je uit een fabriekspak hebt, zit een of andere vorm van suiker in, vaak uit mais. Sinds de grote maisoverschotten in Amerika wordt de overtollige suiker die ze uit de mais halen in alle voedselproducten verwerkt en nu we aan de smaak gewend zijn, zit het ook in ons land overal in. Houd het maar gewoon bij havermout., Goedkoop ook nog eens!