Ik vroeg me af wat het verschil is tussen het bakken van een brood met melk of met water. Welke noemenswaardige verschillen zijn er dan op te merken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.8K

Het beste antwoord

Als je brood maakt met melk, wordt het in de regel iets luchtiger en smeuiiger, en (daardoor) ook wat langer houdbaar. De meeste mensen vinden het iets lekkerder, iets 'deftiger'. Kwestie van smaak. Met name bij witbrood proef je het verschil vrij duidelijk.

Je geeft door de suikers en vetten in de melk het brood eigenlijk een klein extraatje mee. Ook een heel klein beetje extra calorieen natuurlijk, daar dat is -zeker per boterham- te verwaarlozen.

Als je zelf brood wilt bakken met melk, denk er dan aan dat de melk LAUW moet zijn, en niet rechtstreeks uit de koelkast moet komen, anders slaat je gist dood en wordt het een fiasco.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je maakt er een luxer en langer houdbaarder brood mee. Er zijn goedkope en dure recepten voor brood. vwb de melktemperatuur;neem lauw-warme melk. Van melk uit de koelkast gaat de gist niet dood, maar het rijzen duurt alleen veel langer. Gist sterft pas bij ca 70 graden C, of als je er zout opsmeert.