Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat de dooier van het ei heel blijft als ik 'm in de koekenpan doe?

Ik vind het heerlijk gebakken eieren met een hele dooier te eten. Maar vind het jammer dat het 7 van de 10 keer niet lukt. Trucjes/Tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8.2K

Het beste antwoord

Als je een flinke klap op het ei geeft is de dooier vaak ook stuk.

als ik perse een hele dooier wil geeft ik (met de "botte"kant van een mes een klein tikje in de zijkant van het ei, dat is even oefenen, maar zo dat er een sneetje van ca 2 cm ontstaat.

De eischil is dan niet doormidden
Dan houdt ik het ei boven de pan, en trek met mijn vingers voorzichtig de eierschaal open.

succesratio ca 100%, je doet het niet zonder vieze vingers te krijgen maar dat moet je er dan voor over hebben
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hou het ei zo dicht mogelijk bij de pan. Dan moet het helemaal goed komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn het eieren van je eigen kippen? Verse eierdooiers gaan namelijk erg gauw stuk. Een ei van twee weken of nog ouder heeft een stevigere dooier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik beestal doe is een niet te harde klap geven idd en dan met een van de helften van de eierschaal de eierdooier "opvangen". Vervolgens laat je deze er rustig bij glijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ei op rand van koekenpan breken en vooral niet in de schil knijpen!!! maar met beide handen voorzichtig openbreken. Zorg er ook vooral voor dat je "goede "eieren koopt en ik bedoel daarmee eieren van goede kwaliteit. Het eiwit is dan vrij stevig en de schil breekt niet in vele stukjes. Overigens nog een gratis tip: gaan er kleine schilletjes me de pan in, schep ze eruit met een groot stuk eierschaal.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik verse eieren, en ik geef je op een briefje dat je daar in Nederland moeite voor moet doen om die te verkrijgen. Verse eieren hebben een veel steviger eiwit waardoor een mooi spiegelei kunt bakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Wijzer geworden door o.a. tiramisu...