Kan het kwaad als je veel bananen per dag eet?

2 a 3 per dag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Alleen als je wil afvallen, bananen zetten best wel aan.
Ritsuka
6 jaar geleden
Eet al jaren bijna elke werkdag 2 bananen, ben nog niet dood ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ergens gehoord dat het zorgt voor verstopping. Of dit waar is of een grote mythe is weet ik niet.
Inekez1
6 jaar geleden
Bananen veroorzaken geen verstopping. Bananen bevatten veel vezels die vocht opnemen in de darmen. Dat voorkomt juist verstopping! Echter, als je eenmaal last hebt van verstopping is het belangrijk dat de te harde ontlasting die nog in de darmen aanwezig is vochtiger wordt. Dan werkt banaan juist averechts omdat het aanwezige vocht in de vezels van de banaan gaat zitten en dus niet in de te harde ontlasting. Banaan werkt dus wel om verstopping te voorkomen, maar werkt juist niet om een verstopping op te lossen.

Het beste antwoord

Volgens de japanners niet https://www.salusi.nl/dieet/bananen-dieet/
Er was zelfs in het begin een tekort aan bananen in de supermarkten ontstaan doordat dit dieet heel populair werd.

Veel mensen twijfelen hieraan omdat bekend is dat de stof kalium, die vooral in bananen aanwezig is, een mineraal is dat iets radioactiviteit bevat. Kalium is echter een stof die het lichaam nodig heeft om te overleven en in elke cel van het lichaam te vinden is. Kalium is nodig om energie op te wekken die de cellen helpen goed te functioneren...het helpt de hartslag stabiel te houden en triggert de alvleesklier om insuline af te geven om de bloedsuiker op peil te houden. Het houdt ook de bloeddruk onder controle.
Aan de andere kant is het niet goed als het kaliumniveau in het lichaam te laag of te hoog wordt. Hierdoor kan je een onregelmatige hartslag, maagpijn, misselijkheid en diarree krijgen. Door een te hoge dosis kalium kan je zelfs een hartstilstand krijgen, maar maak je geen zorgen.....hiervoor zou je zo'n 400 bananen op een dag moeten eten, om een dermate hoog kaliumgehalte te krijgen.

Bananen hebben wel veel suikers en dus veel calorieën. Ook bevatten ze veel vezels en vitaminen.. ze missen alleen vit.B12 en ook vit.C is niet sterk aanwezig. Het is ook een fabeltje dat bananen verstoppend werken...ze bevatten namelijk veel vezels. Het is alleen wel beter om rijpe bananen te eten, omdat de onrijpe nog veel onverteerbaar zetmeel bevatten en die kunnen wel voor darmklachten met veel gasvorming en buikpijn zorgen. Vezels nemen echter ook veel vocht op, dus is het wel aanbevolen goed water te drinken en in elk geval genoeg vocht binnen te krijgen.

De enige mensen die beter niet teveel bananen kunnen eten zijn mensen met nierklachten. Als de nieren slecht functioneren kan dit leiden tot de opbouw van een schadelijke hoeveelheid kalium in het bloed. Zij kunnen namelijk de mineralen niet kwijt door het plassen en daarom moet kalium beter vermeden worden.

Volgens 'UK's National Health Service' zouden volwassenen dagelijks zo'n 3500 mg. kalium binnen moeten krijgen en dat betekent dat een gezond persoon ong. 7,5 banaan kan eten voor dit niveau bereikt is.
Ik zou zelf echter nooit zoveel bananen eten omdat het beter is ook genoeg vit B12 en vit.C binnen te krijgen of andere stoffen die wél in andere groenten/fruitsoorten zitten. variatie is dan ook het allerbeste...maar elke dag 1 of 2 bananen kan m.i. geen kwaad.
amc
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! Dan kan ik veilig banaantjes eten. Ben der dol op namelijk.

Andere antwoorden (1)

maximaal 2 bananen per dag dat is eigenlijk al te veel. maar twee kan niet heel veel kwaad. als je er meer eet blijf alle druk (stront) in je lichaam en kan dat gaan infecteren en hele erge buikpijn krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik geef een min, want dit is onzin.
Waar heb je deze informatie vandaan ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eens met Erna, alhoewel ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die intolerant of allergisch zijn, en negatieve effecten kunnen ervaren.
Inekez1
6 jaar geleden
"maximaal 2 bananen per dag dat is eigenlijk al te veel. maar twee kan niet heel veel kwaad" Wat wil je nou zeggen? 2 is te veel, maar 2 kan geen kwaad? Bananen veroorzaken geen verstopping, integendeel, ze voorkomen juist verstopping. Wel kan het zo zijn dat als iemand eenmaal last heeft van verstopping, dit door het eten van bananen erger wordt.