Van welke merken melk loopt nu de koeien vrij rond in de wei?

Van welke merken melk loopt nu de koeien vrij rond in de wei? Of is dat alleen bij biologisch melk

Wat ik me ook af vraag. De langhoudbare melk van AH de euroshopper komt uit duitsland. milch-union hocheifel eG Im Scheid 54597 Pronsfeld Germany staat op het pak. Als ik dat google kom ik uit bij dit bedrijf: http://www.muh.de/ Ik kan daar nergens op die site vinden hoe de koeien leven. Hoe zijn de regels in Duitsland dan met de koeien? Lopen de koeien van Muh vrij rond? Van Campina,zaanse hoeve Friesevlag eigenmerken etc.

Moet je hier wel je duim voor omhoog houden!!??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In Nederland zijn melkkoeien eigendom van de boeren. Ze leveren melk aan een fabriek, die meestal een bepaald merk voert. Of meerdere merken.

Campina heeft bijvoorbeeld wel afspraken met boeren die melk leveren aan Campina.

In Nederland zijn koeien niet vrij, maar lopen ze als het kan wel buiten in een weiland. Het weiland is natuurlijk begrensd. Het komt dacht ik in Nederland niet voor dat koeien het hele jaar alleen maar binnen staan. In het buitenland is dat overigens wel anders.

In filmpjes van Campina wordt het vrije karakter benadrukt omdat er een bepaald gezondheidsaspect vanuit gaat. Dit is puur marketing en zou ik met een korrel zout nemen.

Anders is het met kalveren die voor het vlees worden gefokt en hun hele (korte) leven in de bio industrie nooit buiten komen. Een grotere bewustwording bij de consument, mede aangewakkerd door organisaties zoals de Dierenbescherming en de stichting Wakker Dier, hebben er in Nederland toe bijgedragen dat het dierwelzijn bij vleeskalveren is toegenomen, sinds de jaren '90 van de vorige eeuw. Sinds 2004 is door de Europese Unie voorgeschreven dat kalveren na 8 weken in groepen moeten zijn geplaatst. Meestal worden ze al eerder los gelaten uit hun box. Slechts wanneer een kalf ziek blijkt te zijn, mag het nog worden afgezonderd, om het apart te behandelen. In Groot-Brittannië is het houden van kistkalveren zelfs al sinds 1990 verboden. Dat betekent niet dat déze kalveren ook naar buiten mogen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus melkkoeien lopen doorgaans altijd in de wei en vleeskoeien niet. Melkkoeien staan ook wel steed vaker binnen (maar niet volledig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Campina, zag elke dag de koeien de wei in gaan en later op de dag werden de melktanks dan geleegd op de boerderij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van niet één merk. Op dit moment lopen er nauwelijks tot geen koeien in de wei. Niet omdat die koeien niet tegen de kou kunnen of iets van die strekking maar omdat ze tot aan hun oksels weg zouden zakken in de drassigheid.

Prijsvechters kopen hun producten in waar ze de scherpste prijs kunnen bedingen. Dat geldt voor winkelketens als de Aldi en de Lidl maar ook AH doet dat met zijn goedkope huismerk Euroshopper. Daarom denk ik dat het niet de moeite loont om die melk te traceren. Als je gaat voor kwaliteit en/of diervriendelijkheid dan betaal je meer dan een bodemprijsje maar ik geef onmiddellijk toe dat dat ook handel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment staan ze inderdaad binnen. Ik antwoordde in het algemeen. In Nederland staan ze ook een groot deel van de tijd buiten, hoewel minder dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer. Ik vind het wel wat hebben, die herkauwende besten in de wei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beesten
Als je er zeker wilt zijn dat se echt buiten vrij rond lopen zonder stress en nog meer mij voorkeur gaat naar biologisch eko merk of biologisch dynamisch om je dan zeker weet dat se beter worden behandeld en minder gestresst zijn en meer rustig buiten kunnen staan zonder druk.