1 kilo joghurt per dag ongezond?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.2K
Cryofiel
6 jaar geleden
Als je een hele kilo (liter) yoghurt per dag eet, en dat elke dag opnieuw, zou ik me eerder zorgen maken over een mogelijke voedings-obsessie dan om de yoghurt.
Ritsuka
6 jaar geleden
Is wel wat veel yoghurt, maar ligt er totaal aan wat je verder op een dag eet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel! Tuurlijk niet gap. ik train elke dag. In skyr joghurt zit 49,5 gram eiwit in 450 gram. Eiwitten heb je nodig om te groeien. Om het aantal benodigde eiwit te bereken wat jij zelf nodig hebt. Dan moet je je lichaamsgewicht keer 1,8. Dit is dan wel als je een krachttrainer bent. dusja ik heb 135 gram eiwit per dag nodig. Als ik in de ochtend een brinta eet waar 13 gram eiwit in zit. Dan over de dag 900 gram joghurt dat 99 gram eiwit bevat. Ook eet ik 12 broodjes op een dag. Voor avond eten eet ik gewoon kip/vlees/vis plus wat aardappels en wat groentjes. Dan kan je wel op die 135 gram eiwit per dag. Ik heb echt totaal geen obsessie met joghurt maar tis meer gewoon nodig voor mij om te groeien.
Ritsuka
6 jaar geleden
Wissel wel af met je eiwitbronnen. Plantaardige eiwitbronnen bevatten niet alle aminozuren die je nodig hebt.
tinus1969
6 jaar geleden
@Titsuka, yoghurt is dierlijk eiwit.
tinus1969
6 jaar geleden
Sorry, moet @Ritsuka zijn... T zit naast R op toetsenbord...

Antwoorden (4)

Eigenlijk zijn er geen echt slechte of ongezonde voedingsmiddelen (met uitzondering wellicht van geraffineerde suiker ) ; het gaat om de hoeveelheid en de combinatie/afwisseling.

Een kilo yoghurt per dag kan een probleem geven als je in meerdere of mindere mate lactose-intolerant bent. Het is een wat eenzijdige bron van eiwit, en je zult ook ergens (andere soorten) vetten en koolhydraten uit moeten halen, maar als het een evenredig onderdeel is van je totale voeding , is er verder aan een dergelijke hoeveelheid yoghurt niks ongezonds.

De mens is een alleseter, en dat betekent eigenlijk "Hoe meer afwisseling hoe beter".
Wissel je zuivel idealiter af met andere plantaardige en dierlijke eiwitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik denk dat je het snel genoeg merkt als je lactose-intolerant bent... Overigens is geraffineerde suiker ook niet ongezond, hooguit eenzijdig. Net zoiets als pure vitamine C.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uiteraard, maar het schijnt wel dat de ene mens meer melk kan verdragen dan de andere ; echt intolerant / allergisch kun je er helemaal niet tegen, maar voor veel mensen is er wel een drempel. Geraffineerde suiker is natuurlijk an sich niet beter of slechter dan eender welke andere suiker, maar het is ook niet meer dan dat ; alleen een toevoeging. Dat zou je van vitamine C (als supplement) inderdaad wellicht ook kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1 kilo per dag lijkt me echt teveel.
Yoghurt is zuivel, gemaakt van melk, en dus in de basis volledig voedsel. Er is ook geen algemene reden dat yoghurt ongezond zou zijn.

Vikingen/Noormannen aten skyr (een soort yoghurt) aangevuld met vlees van overtollige koeien (alsmede oa vis, zeehond, etc). Dat was gezond genoeg dat de Noormannen zich over heel Europa hebben verspreid.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Of dat verhaal van de Noormannen klopt weet ik niet... Wat wel klopt is dat yoghurt behoorlijk goede voeding is. Maar voor een volwassene zal het niet voldoende zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
@Cryofiel; die gevens over de Noormannen komen van Jared Diamond, een competente onderzoeker.
En waarom zou het onvoldoende zijn? Wat mist er nog?
Over zuivel is veel discussie.

Ook is er groot verschil in kwaliteit.
Van standaard supermarkt yoghurt, naar biologisch, naar rauwe biologische yoghurt van grasgevoerde dieren.
Alleen die laatste is volledige voeding, waarbij ook het vet nog aanwezig is, vooral ook bij krachttraining wil je deze vetten hebben.
Daarnaast zijn de eiwitten niet verandert door het verhitten.

Uitgaande van goeie yoghurt, is een liter per dag is niet veel.
Zolang er geen intolerantie of allergie aanwezig is, is er eigenlijk geen grens aan de hoeveelheid zuivel per dag. Behalve dan de hoeveelheid calorieën, maar bij serieuze krachttraining is dat juist positief.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, een kilo yoghurt eten per dag is niet gezond. Je dieet is dan te eenzijdig en je krijgt relatief veel dierlijke vetten binnen. Een bekertje of bakje yoghurt (400-600ml) geldt wel als gezond overigens. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/yoghurt.aspx
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Fijn dat je een bron noemt!
Erna55
6 jaar geleden
De vraagsteller zegt niet dat yoghurt het enige is dat hij eet.
tinus1969
6 jaar geleden
Het standpunt van het voedingscentrum is achterhaald. Dierlijk vet is gezond; en wat mist er eigenlijk qua voedingsstoffen?
Cryofiel
6 jaar geleden
Als het standpunt van het voedingscentrum achterhaald zou zijn, zouden ze hun standpunt hebben aangepast.
tinus1969
6 jaar geleden
@Cryofiel. was dat maar waar.
Cryofiel
6 jaar geleden
Dat het voedingscentrum verkeerde adviezen zou geven, hoor je eigenlijk alleen maar in de alternatieve hoek. Die vinden dat je geen vet moet eten. Of dat je juist veel vet moet eten. Of dat je geen melkproducten moet gebruiken. Of dat je meer melkproducten moet gebruiken. Allemaal net afhankelijk van de betreffende alternatieve geloofsrichting. Zolang ze zich maar kunnen afzetten tegen de bestaande kennis.