Wat is het verschil tussen een dressing en een vinaigrette?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.3K

Het beste antwoord

Het woord vinaigrette is eigenlijk een receptnaam voor de Franse vinaigrette dat vaak in algemene zin wordt gebruikt voor een dressing op basis van olie en azijn. Toch is dit recept een soort dressing; een koude saus, meestal op oliebasis, voor over salades en ook voor allerlei andere gerechten. Een vinaigrette is dus een dressing, maar een dressing niet per definitie een vinaigrette. In praktijk wordt veelal het onderscheid gebruikt dat vinaigrettes een basis hebben van olie en azijn, terwijl een dressing licht gebonden moet zijn met bijvoorbeeld een eierdooier of met kwark, crème fraîche of yoghurt.

Resumerend:
Vinaigrette is een klassieke dressing voor over sla. Het wordt gemaakt door in een verhouding van 3:1 olijfolie te mengen met wijnazijn. Vervolgens worden er zout, peper, verse tuinkruiden, een beetje gehakte ui, een theelepel mosterd en soms wat suiker of honing aan toegevoegd.

Een dressing kan je eindeloos variëren en je dressing aanpassen aan de soort salade die je maakt of de smaak waar je zin in hebt. Zoet, pittig, fris... alles kan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt het beide over de sla doen, echter een vinaigrette is doorzichtig en op azijn gebaseerd. Een dressing is ondoorzichtig en kan op kaas, mayo, yoghurt etc gebaseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vinaigrette is een dressing, maar een dressing hoeft niet per definitie een vinaigrette te zijn.
In feite is alleen de naam afgeleid vanuit de Franse keuken.

De vinaigrette is altijd gemaakt met azijn. In Frankrijk heet azijn namelijk 'vinaigre' en daar is het dus van afgeleid.
Een vinaigrette is een frisse aankleding van je salade of groenten. Ik doe zelf wel eens door de warme slaboontjes ipv de geijkte nootmuskaat en boter, een vinaigrette met fijngenipperd ui. Heerlijk!
Het is altijd op basis van azijn, de dubbele hoeveelheid hiervan in olie, peper, zout en evtl tuinkruiden.
Omdat olie/azijn niet binden en op elkaar gaan drijven, wordt er vaak gebonden met wat mosterd.
De verhouding zoet-zuur is het belangrijkst bij een vinaigrette. Zoet wordt verkregen door suiker of honing te nemen, zuur wordt met citroen-/limoensap aangepast.

Een dressing moet licht gebonden zijn met bijv. een eidooier, kwark, yoghurt en crème fraiche.

Een dressing hoeft dus niet persé azijn te bevatten. Ook wordt een dressing niet altijd over de salade alleen gebruikt maar ook over stukjes vis, stukken groenten zoals bijv. aubergines, of biefstuk met een dressing van kaas die lekker smelt. De mogelijkheden zijn divers!
Er zijn vele soorten dressings. Op basis van olie-azijn of zuivelproducten zoals yoghurt, kwark en crème fraiche.
amc