Zoet nagerecht voor of na kaas ?

Ik kook een Frans diner met traditionele onderdelen. Alleen de volgorde van de laatste 2 gangen baren mijn zorgen: het zoete nagerecht bestaat uit een rabarbertaartje, rabarbergelei en nog wat kleine dingetjes. Het kaasplateau bestaat uit 4 Franse kaasjes, druiven en vijgenbrood.
Bij dit Franse menu staat de wijn niet in de hoofdrol, deze is echt ondergeschikt aan het eten ( in dit menu althans). Ik ben geneigd om de rabarber voor de kaas te serveren. Mee eens ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
27.1K

Antwoorden (2)

Qua smaak is het altijd éérst hartig en daarna zoet.

Neem je een boterham, dan neem je eerst vlees, worst of kaas en als tweede of laatste jam/hagelslag. Dus afsluiten met zoet.

Er zijn mensen die bij een etentje buiten de deur zelf bepalen dat ze na de soep/voorgerecht, biefstuk/hoofdgerecht als laatste i.p.v. een toetje [pudding/ijs/fruit, in ieder geval zoet] een plankje nemen met diverse stukjes [meest buitenlandse] kazen. Deze mensen houden niet zo van zoet en kiezen dus voor hartig. Misschien dat je daardoor in de war bent gebracht, de volgorde is eerst hartig en als laatste zoet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een traditioneel menu volgens de franse menuleer is als volgt:

Koude voorgerechten
2. Soepen
3. Warme voorgerechten
4. Hoofdgerechten vis
5. Hoofdgerechten vlees
6. Warme tussengerechten
7. Gefrappeerde dranken
8. Gebraad
9. Koude tussengerechten
10. Groenteschotel
11. Kaasschotel
12. Warme zoete nagerechten
13. Koude zoete nagerechten
14. Roomijs
15. Gebak
16. Fruit

Alleen in Engeland wordt de kaas na het zoete nagerecht geserveerd,.
Maar wat jij het lekkerste vindt, moet je doen.