welk bakblik is geschikt voor een combimagnetron (cake)?

ik wil een cake bakken maar weet niet welk bakblik er geschikt is voor mijn combimagnetron.er mag geen metaal in naar mijn weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.9K

Het beste antwoord

Er mag geen metaal in de magnetron of magnetronfunctie.
Er mag wel metaal in de combi als je hem alleen op ovenfunctie zet.

Wil je de magnetronfunctie erbij, neem dan de siliconen-
of een ovenvaste (glazen) vorm.

Heb je wel een combi met convectieoven? Dus met gaatjes in de achterwand en een ventilator die de hete lucht blaast? Er zijn nl. ook combi's die in oven functie alleen met grill verwarmen. Hierin lukt cake niet goed.
Vaak is de cake wel prima gerezen, maar de onderkant niet gaar. De bovenwarmte is dan te hoog voor een cake.
Heb je een hete-lucht ovenfunctie, kan je de oven het best voorverwarmen op 160 graden C. en de cake in de voorverwarmde oven ca. 1 uurtje bakken. Bij mij was cake op die manier nog nooit mislukt, toen ik nog geen turbo oven had. Ik gebruikte ook geen combistand ervoor én een gewone cakebakvorm.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een cake bak je in de oven en niet in de magnetron (waar geen metaal in mag). Elk willekeurig bakblik is dus geschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kun je een gewoon bakblik voor nemen, maar de magnetron op 10% = 100W zetten en de hete lucht op 170 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de magnetronfun ctie niet gebruikt, is dat om het even ; je oven functioneert dan gewoon alleen als oven.

Schakel je de magnetronfunctie bij (en dan kun je echt in mim van tijd een cake bakken), dan kun je het beste glas of siliconen gebruiken.

Let wel ; cake bakken in de magnetron (of combi) kan prima, maar dan moet je hem wel dezelfde avond opeten, liefst nog wat warm, want hij droogt veel sneller uit dan een normale cake. Verder smaakt ie prima. Ik deed het veel op Tupperwareparty's toen de siliconenvormen nieuw waren ; cake in 7 minuten. Ideaal demonstratieproduct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb buigzame plastic vormen! Super!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een cakevorm van aardewerk, daar gaat het prima in. Maar ook diverse andere bakvormen kunnen er gewoon in, wel de magnetron op ontdooistand zetten en de heteluchtoven op 180 graden. In 18 minuten klaar. Probeer de bakvormen gewoon evenuit, blijf er een paar minuten bij staan en kijk, als er geen vonkjes ontstaan kunnen ze er gewoon in.

Toegevoegd na 58 seconden:
Btw: aardewerk cakevorm is volgens mij verkrijgbaar bij Hema of V&D.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bakte mijn cake altijd supersnel in een rond schaal. Ik geloof dat hij in een kwartiertje klaar was (ben het recept kwijt, was van Sharp). Ik bakte hem tussen de middag en gaf hem 's-middags dan mee naar school voor de juffrouw op de laatste schooldag. Door de ronde vorm is hij ook ideaal te garneren en in punten te snijden. Kijk dus eens in je kast bij je kommen en schalen, daar vind je vast wel iets dat je hiervoor kunt gebruiken. Succes :)