Waarom hebben sommige hardgekookte eieren nog soms een gedeelte waterig eiwit?

8 jaar geleden
in: Koken
3.9K
Amadea
8 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht dat dit komt doordat er tijdens het koken een klein gaatje in de eierschaal kwam, waardoor er kookwater in kon komen. Maar of dat werkelijk de reden is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea, nee dat is niet de reden. een goed eiwit is 'afgesloten', zal dus niet uitlopen wanneer je een rauw ei op een bord tikt. De reden is waarschijnlijk dat de eieren vrij oud zijn. Eieren uit de winkel zijn vaak al dagen tot weken oud voor ze verkocht worden. En als je ze dan nog even laat liggen om niet "verse"eieren te koken....

Het beste antwoord

De meest waarschijnlijke reden is dat de eieren té oud zijn. Dan heeft de schaal te lang kooldioxide uitgeademd, waardoor het eiwit wateriger wordt.

Een andere mogelijke oorzaak is dat de hen een ziekte heeft doorgemaakt, of dat er teveel uitwerpselen in het nachthok/legnest liggen, maar het kan ook nog aan het kippenvoer liggen. En soms aan de hen zelf, geen echte oorzaak, gewoon dat de hen wat zwakkere eieren legt, zeg maar
Zie in de bron de reactie van 19 aug 2013 om 21.29 uur

Eieren direct bij de boer vandaan zijn echt kakelvers, die in de winkel gemiddeld al een paar dagen tot weken oud. In dat laatste geval heb je dus meer kans op een ei met waterig eiwit
Ikzelf haal altijd eieren bij de boer (er staan op veel plaatsen hier 'eierautomaten) en dan heb ik het probleem aanzienlijk minder als bij eieren uit de winkel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Bedankt!