Recept voor Balkenbrij.

Omschrijving van het recept:
Dit is een typisch streekgerecht. Iedere regio had zijn eigen variant. Ik heb het geleerd van mijn grootmoeder (brabant). Het typische van deze variant is dat er naast rommelkruid heel veel kaneel in gaat. Dit kom je in bijna geen andere variant tegen. Probeer het maar eens.
Bereidingstijd van het recept:
3 uur vlees koken, 15 minuten maken.

Ingrediënten voor dit recept:
1 kilo schoudervlees of kopvlees van het varken,
2 á 3 liter water,
300gr boekwijtmeel,
half busje kaneel,
2 eetlepel zout (of een paar bouillonblokjes),
mix van peper, nootmuskaat, kruidnagel en/of
rommelkruis naar smaak . Dit mag in
totaal ook wel twee eetlepels zijn.

Bereiding / Instructies
Vlees koken en daarna door vleesmolen zeer fijn malen.
Gemalen vlees en kruiden door de bouillon doen.
Dan beetje bij beetje het boekwijtmeel door de bouillon roeren. Net zo lang doorgaan met meel toevoegen en roeren tot je echt pijn in je schouder hebt en de lepel net meer te bewegen valt.
Dan de brij op een schaal als een platbrood formeren. Bestrooien met restant meel.
In schijven snijden en bakken. Lekker heet op brood doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.recepten.net/recept.html?recept=balkenbrij1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor 3 kilo Twentse Balkenbrij:

- 1 kilo verse varkenslever

- 750 gram verse magere spek

- 2 dl. Maggi

- 40 gram piment

- 30 gram gemalen kruidnagel

- 1 kilo biologische boekweitmeel

- 2 liter water

- 1 volle theelepel zout

- 1 volle theelepel peper

Kook eerst in een paar minuten het bloed uit de varkenslever in een pannetje water met een beetje zout.

Snij de lever en het spek in dobbelsteentjes en kook die gedurende een half uur in 2 liter water.

Breng de temperatuur net onder het kookpunt en voeg de Maggi, piment, kruidnagel, peper en zout toe.

Haal de pan van het vuur en zet weg voor een uur of 10, zodat de kruiden in het vlees kunnen trekken.

Verwarm de pan weer tot het kookpunt en voeg dan al roerende (met een hele sterke, grote pollepel!) de boekweitmeel toe.

Blijf met alle kracht roeren in de massa, die nu heel dik moet zijn. Vraag omstanders om de pan in bedwang te houden terwijl je door de brij draait. Hou de temperatuur tegen de kook en wacht op het ‘ploffen’ van de balkenbrij - het ontsnappen van lucht vanaf de bodem van de pan: dat klinkt als een langgerekt pfffffffffffffffff. Blijf vooral roeren, want dit ploffen moet 3 keer gebeuren. Dan is de balkenbrij gaar.

Schep de balkenbrij in schalen die met koud water zijn omgespoeld. Druk de massa stevig aan met de handen, zodat de brij gelijkmatig en zonder scheuren wordt verdeeld. Hou de handen nat onder de koude kraan, zodat je ze niet brandt aan de hete brij.

Laat de brij helemaal afkoelen en opstijven.

Draai de schalen om en snij de koude massieve brij met een scherp mes in dunne plakken van hooguit een halve centimeter. Bak ze op hoog vuur in margarine als biefstuk in een minuut bruin aan beide kanten