Hoeveel gram is 250 ml appelmoes?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
7.6K
Amadea
6 jaar geleden
Van welke kwaliteit? Zelfgemaakt of uit pot of blik? Hoe groot percentage toegevoegde suiker?
dudemeister
6 jaar geleden
niet moeilijk doen 250 gr is bij mij 250 ml

Antwoorden (1)

In een recent leeggegeten glazen potje uit Zaandam zat volgens het label 360 gram (fabrieks)appelmoes Extra Kwaliteit.

Het volume (tot aan de hals van het potje gevuld) heb ik geschat door tot aan de oorspronkelijke vulhoogte te vullen met water, en zo bepaald op 317 ml.
Als die 317 ml appelmoes 360 gram weegt, dan zal 250 ml daarvan 250/317 maal 360 = ongeveer 284 gram wegen.
Of een streepje meer, want om claims voor te zijn doet de producent meestal iets meer in een verpakking dan wat er op aangegeven staat. Maar mijn schatting van de originele vulhoogte is sowieso onnauwkeuriger geweest, én de ene appelmoes kan inderdaad zwaarder zijn dan de andere.

Ik zet in op 285 gram voor 250 ml van deze appelmoes.