Wat kun je allemaal eten met een plaatjesbeugel?

Ik heb vandaag mijn beugel gekregen en kan geen vla ofzo eten zonder veel pijn te hebben. Hebben jullie een idee wat ik dan wel kan eten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen ik hem kreeg was het ook even zachte koekjes en makkelijk eten.
Het is even pijnlijk maar na een week of iets langer ben je het gewend en doet het geen pijn meer. Ik zou toch vla of yougurt ofzo proberen, iets waar je bijna niet hoeft te bijten.. en anders een soepje of van die zachte koeken.
criseyde
6 jaar geleden
Controleer ook goed dat het niet in je verhemelte snijdt...had ik namelijk wel en ik ben veel te laat daarmee teruggegaan, omdat ik dacht dat de pijn en het bloeden erbij hoorde. Ik heb nu nog een litteken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom geen vla?
Te koud? Laat het dan even buiten de koelkast staan voordat je het eet.
Je kan het ook met een lepel op je tong leggen en doorslikken, dan raakt het je tanden nauwelijks.

Antwoorden (1)

Als je beugel zo’n pijn doet (niet uit doen hoor!), kun je vloeibaar of geprakt voedsel eten. Ook een soepje mee naar school is prima te doen, neem brood mee om in de warme soep te soppen.
Geprakte banaan is voedzaam en kun je ook meenemen.
Opgewarmde vla of yoghurt (op tijd uit de koelkast halen) met een verkruimelde beschuit (met beetje suiker/zoetstof). Als het maar zacht is en niet te warm of koud.

Zeker de eerste dagen voorzichtig aan doen. Zacht voedsel zoals: puree, gehakt, spinazie en zacht fruit ... prakken/blender/smoothie. Paar dagen later een stukje vis en een aardappel. Weer later vlees of een appel toevoegen.

Algemene voedingsadviezen bij een beugel:

-Zorg tijdelijk voor vloeibare – en zachte voeding indien de beugel net geplaatst is.
-Kies voor 3 grote hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes op een dag
-Beperk de inname van frisdrank en vruchtensappen zoveel mogelijk met een maximum van 1 glas per dag.
-Vermijd zoveel mogelijk voeding die blijft kleven aan de tanden, zoals ontbijtkoek, toffees, spekjes en dropjes
-Noten en pinda’s zijn hard, dus eet dit liever niet.

Algemene voedingsadviezen bij kauw- en slikproblemen:
-Kies voor vloeibaar voedsel. Vervang broodmaaltijden door (havermout) pap, vla, drinkyoghurt of smoothies
-Snijd voedsel in hele kleine stukjes of pureer het met een staafmixer of in de blender
-Gebruik thee, koffie, bouillon, zuivel of vruchtensappen om brood, koekjes, crackers of beschuit in te dopen
-Kies: gehakt, ragout, tartaar of visfilet. zachte soorten vlees makkelijk te kauwen
-Kies: brood zonder pitten, zaden of korsten. smeerbaar beleg paté, smeerkaas of appelstroop.
-Gebruik zachte soorten fruit: zoals banaan, aardbei, mango, meloen of nectarine
-Gebruik alleen gekookte groenten, geen rauwkost. Bloemkool, broccoli, courgette, worteltjes, bietjes, spinazie zijn zachte soorten groenten die het minste last veroorzaken.
-Zorg er voor dat de groente wel herkenbaar is. Gebruik voor de warme maaltijd een bord met vakverdeling.

Doe je best, het went snel genoeg!