Daar is geen verschil tussen.

Toegevoegd na 36 seconden:
Zelfrijzend bakmeel en meel/bloem wel.
Daar zit nog spul door (dacht bakpoeder) waardoor het gaat rijzen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry klopt niet:

Bloem en meel:

Met bloem wordt wit meel aangeduid; meel is de benaming voor volkorenmeel. Bij bloem worden de zemel en de kiem van de graankorrel voor het malen verwijderd. Het verliest hierdoor veel voedingsstoffen. In Nederland wordt zelden onderscheid gemaakt tussen bloem om brood mee te bakken en bloem voor cake en gebak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar is dus wel ongeveer hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloem is een fijngemalen meel van granen, waaruit de buitenste schilletjes, de zemelen en de kiemen van het graan verwijderd zijn.
Door deze bereidingswijze heeft bloem een witte kleur
Er bestaan veel soorten bloem. o.a.

tarwebloem is bloem gemaakt van tarwe, fijner gemalen (en soms gezeefd) dan volkorenmeel. Hiermee kunnen ook te bakken producten worden ingesmeerd om ze een bruin korstje te geven.

patentbloem is ook bloem gemaakt van tarwe, maar fijner gemalen en gezeefd dan tarwebloem.

rijstebloem is fijn gemalen rijst. Het is verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels maar kan ook thuis worden gemaakt door rijst te bakken en te malen in een blender of koffiemolen.

maïsbloem is gemaakt van maïs.

Meel is een ingrediënt in veel etenswaren, en het is een tot poeder gemalen graansoort of een ander zetmeel-rijk product, zoals boekweit. Soms wordt ook bloem gebruikt om meel aan te duiden.

Normaal gesproken wordt met meel tarwemeel bedoeld

Samengevat: de termen bloem en meel worden wel doorelkaar gebruikt, maar meel is fijner gemalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor bruin brood wordt tarwemeel gebruikt waarbij de zemelen en kiemen (buitenkant korrel) gedeeltelijk zijn uitgezeefd. De kleur van "meel" is daardoor heel lichtbruin.

Volkorenbrood wordt gemaakt van volkorenmeel, de gehele tarwekorrel is vermalen en het brood bevat vaak halve en hele tarwekorrels. De kleur van "volkorenmeel" is daardoor lichtbruin. Doordat het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezel zich in de buitenste laag van de korrel bevindt, is volkorenmeel het meest rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Meergranenbrood kan zowel van bloem als van meel of volkorenmeel gemaakt zijn.

http://www.brood.net/default.asp?id=791&pid=faq&catid=43&vraagid=77
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meel is gemalen graan en bloem is in meer of mindere mate geraffineerd, gezeefd of eigenlijk verder uitgemalen meel. Volkorenmeel bevat nog 90% van de hele graankorrel en de meest verkochte bloem 70-72%. Die laatste bevat dus nauwelijks zemelen en delen van de kiem meer maar is daardoor wel langer houdbaar.

Frans broodmeel bevat 72-78% van de hele tarwekorrel waardoor het meer smaak heeft. Patentbloem is een gebleekte tarwebloem met een lage uitmalingsgraad (weinig zemelen en kiemen) voor universeel gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloem en meel is eigenlijk hetzelfde geen verschil dus het zijn synoniemen.