Nee, in filodeeg gaat behalve bloem en water ook olie. In loempiavellen zit bloem, water en eiwit. Zie bijgaande recepten. Filo deeg is typisch voor de keuken van het Midden-Oosten. Loempiavellen horen thuis in de keuken van het Verre Oosten.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, filovellen zijn veel dunner. Maar je kan er natuurlijk een soort loempia van maken. Neem dan meerdere vellen tegelijk en leg die op elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Maar in de praktijk moet ik toegeven dat ik ze wel eens door elkaar heb gehaald afhankelijk van het doel en wat ik in huis had, en dat wil best. Börek bijvoorbeeld wil prima met loempiavellen, en met filodeeg kun je heerlijke wontons maken. In filodeeg zit wat meer vet (is meer een soort dun bladerdeeg (waar je het trouwens ook wel mee kunt vervangen in bepaalde gevallen), maar omdat je loempiavellen ook weer prima kunt frituren, maakt dat maar weinig verschil.

Er zijn wel een paar gerechten waarbij je echt het juiste deeg moet gebruiken. In de oven moet filodeeg vet genoeg zijn, en om te stomen is het weer te vet en moet je echt loempiavellen gebruiken. Maar voor veel toepassingen zijn ze dus wel redelijk uitwisselbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor die kleine loempiaatjes gebruiken ze wel filodeeg. (die je vaak op de markt kunt kopen)
Ik heb het zelf wel eens geprobeerd en het smaakt erg goed.
Je kunt ook een aantal velletjes op elkaar leggen. Dan wordt het steviger. Dan niet vergeten gaatjes te prikken anders kan de lucht die er tussen zit niet weg en komen er luchtbellen. (dus met een vork prikken voordat je de loempia vult.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dus niet hetzelfde.
Het verschil is heel eenvoudig: loempiavellen komen uit de aziatiche keuken, en daar gebruikt men rijstebloem. In filodeeg gebruikt men gewone bloem, dus van graan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filodeeg is anders dan loempiavellen, de vietnamese loempia is bijvoorbeeld gemaakt van filodeeg. Loempiavellen zijn wat dikker en te koop bij de chinese supermarkt ( toko).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er is wel degelijk een verschil
Zowel qua smaak,structuur en geur is er veel verschil
ik heb eventjes nagezocht en dit is wat ik vond:

Voor Loempia's gebruik je rijstpapier
Filodeeg kun je gebruiken voor het bakken van croissants etc
Er is een verschil tussen filodeeg en loempiadeeg
De kleur van Filodeeg is Donkerder
verder is de structuur ruwer en ruikt het filo deeg heel anders
Rijstpapier is te koop bij een oosterse speciaalzaak ook wel Toko genoemd
ik ben chinees, dus kan ik het weten. Daarnaast moet je, als je uit de vriezer haalt tenminste, zonder te ontdooien in de hete olie van 190 graden, de hitte geld ook voor verse gemaakte loempies.

Toegevoegd na 36 seconden:
Rijstpapier is trouwens ook ronder als filodeeg

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt ook Brickdeeg gebruiken
Brickdeeg wordt gemaakt van fijngemalen, gegaard griesmeel, en filodeeg van gewone witte bloem.