Wat is het verschil tussen de slagroom uit een spuitbus en die van de banketbakker?

De slagroom uit de spuitbus zakt al snel in, die van de banketbakker niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.8K

Het beste antwoord

Spuitroom (spuitbus) moet voldoen aan de wettelijke eisen voor room: van koemelk, minstens 10% vet.

Spuitslagroom (bakker) moet voldoen aan de eisen voor slagroom: van koemelk, minstens 30% vet.[4]

Hoe vetter de slagroom, hoe steviger de slagroom is en hoe beter je het op kan kloppen. Als je slagroom te lang opklopt, schift het en kan je boter krijgen. Je kan slagroom maken met echte boter (Van de koe), eiwit en melk te mengen / op te kloppen.

Bovendien zitten er in spuitroom ook nog drijfgassen (welke ook zorgen voor het slechte volume), je klopt het niet op met een garde, maar je schudt het met de hand. Doordat je het niet opklopt is het dus ook niet stevig en "stort" het zo in. Dit komt door de drijfgassen. Eigenlijk kan je het zien als heel slecht opgeklopte slagroom. Officieel het geen slagroom, maar room en moet ook aan die eisen voldoen.

Spuitslagroom daarentegen wordt opgeklopt met een garde. Door de luchtbelletjes die de banketbakker creëert, blijft het stevig. Ook klopt de banketbakker er gelatine doorheen, waardoor de stevigheid gegerandeerd is en het dus niet snel in zal storten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De slagroom van de banketbakker maakt de bakker zelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van de banketbakker wordt met echte slagroom gedaan die handmatig in een spuitzak zodat ie zonder lucht is.En deze wordt met de hand uit de spuitzak geknepen.Die spuitbussen en de apparaten die er in ijssalons gebruikt worden staan allemaal onder druk en spuiten dus slagroom met lucht,en die van de banketbakker is dus massief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een banketbakker klopt er juist lucht in zodat het steviger blijft. Als je er geen lucht in klopt, blijft het room en geen slagroom. Vandaar ook "slag" in het woord slagroom.
je kunt een bindmiddel aan slagroom toevoegen zodat het langer blijft staan
die bindmiddelen zijn meestal op basis van gemodifeciceerde zetmeeel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lachgas blijkt de boosdoener. 'Dat gas komt met de room uit de bus als je op het ventieltje drukt. Een grote hoeveelheid gas is nodig om het schuim stevigheid te geven. Anders krijg je een soort slappe scheerschuim of softijs.'
De uitgespoten room bevat veel gas: uit één liter room komt zeven liter schuim. Door de hoge druk in de bus is het lachgas grotendeels opgelost in de room. Als de room de bus verlaat, komt het gas uit de oplossing en ontstaat er schuim.

Vervolgens gaat het mis: gas uit kleine gasbelletjes in de room verplaatst zich naar grotere bellen. 'Dit gastransport in het schuim maakt de room instabiel. Daardoor zakt instant slagroom al na vijf minuten in.'ondanks de toegevoegde stabilisator. Vers geklopte slagroom heeft dat probleem niet. 'Daar zorgt een netwerk van vetbolletjes voor het stabiliseren van het schuim. De banketbakker zal meestal een stabilisator ( Klop-klop ) toevoegen , om de slagroom extra lang zijn stevigheid te geven
Een soortgelijk probleem als bij spuitroom doet zich overigens voor bij de schuimkraag van bier. 'Maar daar is het geen punt, want een glas bier blijft na het inschenken meestal niet nog een kwartier op tafel staan.'

Overigens bestaat de slagroom in spuitbussen uit minimaal 20% melkvet. Er zijn ook nog produkten in de handel die met plantaardige vetten samengesteld zijn. Deze produkten mogen dan niet als "slagroom" betiteld worden, een veel gebruikte naam is dan ook "Topping".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die van de bakker is vetter. Die is opgeklopt uit pure room..