De glutenvrije recepten voor cake bevatten veel suiker kan ik dit gewoon halveren of verpest mijn cake dan. Nu mislukt alles of is veel te zo?

Al mijn zelfgebakken cakes mislukken, zijn te zoet. Of heel droog of rijzen niet ondanks dat ik mij aan de hoeveelheden houd. Ik gebruik wel no egg replacer van orgran. Kan ik nu wel of geen extra olie toevoegen? Ik heb glutenvrij van schaer en orgran geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat is precies het recept dat je nu doet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20 ml koud water, 80 ml sojamelk, 150 gram orgran self raising flour. 110 gram suiker, 3gr orgran no egg replacer, 80 gram boter, 1 theelepel vanille essence. Resultaat, mierzoet, kurkdroog ongerezen. Niet te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt mij echt op dat er altijd hoop suiker bij de glutenvrijen recepten staat. 250 glutenvrij meel en 220 gram suiker.
bamibal
11 jaar geleden
Sojamelk, no egg, glutenvrij, logisch dat het niet te eten is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voedselallergie is geen prettig, koemelk vind ik gewoon vies vettig smaken. Maar weet iemand of ik het suiker kan halveren?
Ritsuka
11 jaar geleden
Gewoon proberen, je merkt het vanzelf.
Ik heb laatst nog een cake gemaakt met banaan er in, was helemaal geen suiker nodig.
Weet helaas recept niet meer.
Ritsuka
11 jaar geleden
Oh wacht, wel wat suiker er in: http://www.recipeboy.com/2012/05/raspberry-dark-chocolate-banana-bread/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad bamibal, voedselallergie is écht geen pret, dus inwrijven vind ik niet echt sportief van je...
bamibal
11 jaar geleden
Ik weet er alles van, en dit is echt geen inwrijven. Het probleem is dat men om verschillende redenen (afvallen, allergie, vegetarisme) toch krampachtig probeert "reguliere" levensmiddelen na te bootsen. Denk aan nepvlees, sojayoghurt, 0%vet "roomijs", etc. Ik bedoel alleen maar te zeggen, als je je aan een dieet moet houden, zoek dan dingen die je mag eten en die lekker zijn. Als je geen eieren en geen gluten mag, eet dan gewoon geen cake, maar zoek iets lekkers dat je wel mag hebben. Dat is natuurlijk lang niet altijd makkelijk, maar het imiteren van gewone levensmiddelen is gewoon vaak teleurstellend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen cake eten doe ik al jaren en dan toch probeer ik soms een stukje wat dan glutenvrij maar wel met mij geen succes. Je mist soms gewoon iets lekkers en wil je iets nieuws proberen. Ik zal gewoon kleine hoeveelheden proberen. Zal toch ooit eens lukken.

Antwoorden (1)

N.a.v. je vraag en de reacties ga ik er van uit dat je een gluten en eierenallergie hebt, en je koemelk wilt vermijden, klopt dat?
Dan weet je zeer waarschijnlijk al dat zonder gluten het buitengewoon lastig is om een voldoende stevige structuur in je deeg te laten ontstaan, zodat deze na het rijzen en bakken stand houdt, en je cake niet verandert in een baksteen. Door het niet gebruiken van ei, mis je ook een belangrijk bestanddeel dat zorgt voor een stevige structuur na het bakken. Welke eivervanger je gebruikt maakt niet zo veel uit, is mijn ervaring.

De reden waarom in glutenvrij recepturen vaak heel veel suiker zit, is omdat suiker bijdraagt aan een wat steviger deeg, en om de uitgesproken smaak van de alternatieve graansoorten (boekweit namelijk) een beetje te onderdrukken. Als je de cake kan "verstevigen" met een ander ingrediënt, dan zou je wat minder suiker kunnen gebruiken, dus geef ik je een paar tips om je cake te verstevigen.
- Gebruik nooit te veel bakpoeder. Te snel en te hoog gerezen deeg, zakt nóg harder in.
- Wees voorzichtig met de hoeveelheid vocht, nooit in één keer toevoegen. Je beslag mag niet te droog en hard blijven (bakpoeder is niet zo krachtig en kan een te droog deeg niet laten rijzen), maar moet beslist niet té lopend zijn (anders duurt het te lang voordat het in je oven stolt, en zakt pardoes in elkaar) De juiste dikte vinden is een kwestie van ervaring en proberen.
- Probeer extra vet aan toe te voegen (b.v. 100% plantaardig margarine) en deze te binden met je waterige bestanddelen door twee theelepels sojalecithine te gebruiken. Dat helpt je aan een stevige structuur.
- Probeer rijstmelk i.p.v. sojamelk. Het is magerder en neutraler van smaak, daar moet je wel rekening mee houden.

Je zal toch moeten proberen om de juiste ingrediënten en verhoudingen te vinden. Een goed advies is om een basis beslag te maken, en dan 3-4 verhoudingen van ingrediënten proberen, en 3-4 kleinere (cup)cakes ermee bakken. Dan zie je wat wél en niet werkt.
En probeer niet te grote cakes te bakken. Hoe groter, hoe moeilijker als je geen échte gluten hebt.

Succes, en sterkte met je allergieën!

Toegevoegd na 2 uur:
In plaats van zelfrijzende bloem/mix, zou ik proberen om een gewone glutenvrij meel te gebruiken, en zelf een goede bakpoeder te gebruiken. Dat werkt écht stukken beter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt voor de tips