elke dag soep van tabletten is dat wel goed ?

Puber 15 eet al enkele jaren uit school soep
meestal kippensoep gemaakt van verse groente knoflook tauge prei, ui, champignons ,olijfolie,peper eiermie kerrie etc
en om af te maken bouillontabletten
begin me nu toch wel af te vragen of dit wel gezond is
het is bijna dagelijkse kost
buiten zijn middageten om

( brood ging als dreumes, peuter al moeilijk maar niet als ik het in bouillon doopte en hij zogenaamd visjes at)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Het beste antwoord

Ja, soep is gezond, voedzaam, snel klaar en uiterst lekker.

Soep is één van de weinige gerechten die in een gezond voedingspatroon passen voor elke leeftijd. Groentesoep is caloriearm, vet- en cholesterolarm, levert waardevolle vitaminen en mineralen en is een bron van antioxidanten.

De allerbelangrijkste troef is dat ze een sterk verzadigend effect heeft. Dat kent een aantal redenen. Allereerst zet de maag uit. Bovendien worden de darmreceptoren gestimuleerd. Deze wekken signalen op die naar de hersenen worden gestuurd om een stopzetting van de voedselinname te activeren.

Soep eten draagt bij tot een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Meer nog, wetenschappelijke studies bewijzen dat minstens 3 keer per week soep eten meer energie geeft gedurende de dag, een lagere BMI (Body Mass Index) en een lager cholesterolgehalte geeft.

Elke dag moeten 5 porties fruit en groenten worden gegeten. Soep vormt een buitenkans om, op een eenvoudige en aantrekkelijke manier, meer groenten te eten. Afhankelijk van het gehalte aan groenten levert ze een of twee van de vijf aanbevolen porties.

Het is een goedkoop, gezond en snel alternatief voor een warme maaltijd.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/612762/2009/01/14/Meer-energie-met-soep.dhtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet nu al wat ik morgen ga maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vijf porties groente en fruit? Wat bedoel je daarmee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit bedoel ik daarmee: http://www.mensworld.be/grow/gezonde-voeding/groenten-en-fruit-5-keer-per-dag-/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zullen we het maar gewoon bij het algemene 2 ons groente en 2x fruit houden? http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-veel-groente-fruit-en-brood.aspx

Andere antwoorden (3)

Zeer gezond, al die verse groenten. Het enige dat erop aan te merken valt is het hoge zoutgehalte van de boullionblokjes.
11 jaar geleden
soep eten is wel gezond, maar al lezende zou ik toch voor meer variatie kiezen afhankelijk van de smaak en wat je lekker vind. Je zou 1x pw een pan soep kunnen trekken en die gedurende de week eten of gedeeltelijk invriezen. Veel smakelijker en je bent klaar voor een paar E's. Lees wat er in tabletten zit.
11 jaar geleden
Wat de oplossing zou kunnen zijn is een sterke bouillon van de ene keer een kippenpootje (en de volgende keer een stukje rundvlees) trekken, deze in delen invriezen en daarmee per dag een verse groentesoep maken.
Wat er allemaal ingaat is veel en gezond, behalve de tabletten. Zout.
Juist met alle groenten, knoflook en eventueel peper kun je gebruik van zout ondervangen, maar zeker verminderen.
Als je zoon de eerste keren bij deze soep 'steigert' bij gebrek aan zout/minder zout, houdt het een weekje vol en hij weet niet beter.