Hoe maak je lasagne voor 1 persoon?

Vaak zijn de recepten voor lasagne voor 4 personen. Wie weet hoe je dit moet maken, zonder zoveel over te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
12.7K

Antwoorden (3)

Hoewel het voor de hand ligt om voor 4 personen lasagna te maken en 3 delen in te vriezen is dat wellicht voor jou toch te veel.

Ik zou dan in jouw geval losse lasagnabladen kopen en de bechamelsaus en tomatensaus óf zelf maken, of in kleine potjes aanschaffen.

Je kunt dan in een klein schaaltje lasagna maken door één lasagnavelletje per laag te gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je lasagnabladen niet makkelijk los kunnen kopen, dan koop je één keer zo'n familiepak (bijv. van Bertoli) en gebruik je maar enkele bladen, De rest bewaar je in een afgesloten bakje voor de volgende keer.

Gehakt zou ik dan 1/4 kopen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Bij de Xenos kan je aardewerken ovenschaaltjes kopen. Het is het handigst om een bakje te kopen waar precies één vel in kan, dus ongeveer 15 x 10 cm en iets van 5 cm hoog (of hoger.

Recept:

Snipper een sjalotje of klein uitje en braad die goudbruin met wat boter. Doe er 125 gram gehakt bij en rul dit gaar. Doe er peper en zout naar smaak bij En desgewenst een klein teentje knoflook (geperst of je kunt bij AH in de koeling tubes kopen).

Doe een klein blikje tomatenpuree bij het gehalt. Doe er iets van 100 ml water bij. De saus wordt nu waterig, maar dat trekt in de droge lasagnevellen. Je kunt het vuur nu uit doen.

Koop een klein potje bechamelsaus of maak deze saus van boter en melk (zie recepten bechamelsaus, neem 25 gram boter, 25 gram bloem en 250 ml melk, dus voor 2 personen.

Doe nu een laagje gehakt en tomatensaus in een schaaltje van 10x15 cm en leg er een lasagneblad op. Doe hier weer wat saus op, een klein laagje bechamelsaus en daarop weer een lasagneblad.

Bouw op deze manier de schaal op met 3 lagen lasagnebladen. Op de laatste bechamel laag kan je nog wat buffelmozzarella doen (koop één bol, bijvoorbeeld bij AH en snijdt die in stukjes).

Dan alles in de oven, iets van 200 graden, 25 min. zou ruim voldoende moeten zijn.

Je kunt ook een dikke tomatensaus maken. Ik zou dan wel de lasagnabladen even voorkoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ovengerechten - waaronder lasagna - lonen kwa hoeveelheidwerk eigenlijk nauwelijks de moeite om voor één persoon klaar te maken. Meerdere porties maken en er een paar invriezen (of een paar dagen achter elkaar eten) is dan ook verreweg de lekkerste oplossing.

Los daarvan kun je natuurlijk met voldoende gehakt, tomatensaus, kruiden, kaas, groente en lasagnevellen precies genoeg maken voor je eigen behoefte. Je hebt dan in elk geval een lekkere, authentieke lasagna. In plaats van lasagnebladen kun je trouwens ook prima lasagnette nemen ; dat is iets makkelijker te portioneren.

Uiteraard kun je ook met kant-en-klare potjes werken, maar dan kun je eigenlijk net zo goed een eenpersoons portie lasagne uit de diepvries nemen (AH en Aldi hebben ze sowieso, wellicht nog meer supermarkten) ; dat kost maar heel weinig, en je hebt niet al het werk en de afwas.

Echt een recept heb je voor lasagna niet nodig, het enige dat je goed moet berekenen is hoeveel water er bij moet voor de hoeveelheid pasta die je gebruikt ; die moet het overtollige water absorberen, zodat de schotel niet te nat en niet te droog wordt. Als je de vellen lasagne voorkookt (en dus met gare vellen werkt) heb je dat probleem niet, en kan het ook korter in de oven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nou, vooruit dan ; één simpel recept uit mijn kamer-tijd (voor ik een vriezer kreeg, en gewoon voor ACHT personen in één keer ging maken ;-)) :

200 gram gehakt (naar keus, ongekruid)
Een tube tomatenpasta (paar klodders, ca '2-3 eetlepels (hangt er van af hoe 'tomaterig' je bent)
Gesnipperd uitje, (eventueel nog andere verse groente)
Italiaanse kruiden, zout en peper
Ontdooide diepvriesspinazie (niet ala creme !) ca. 5 blokjes
Slagroom (1/2 pakje houdbare)
Lasagnevellen (voorgekookt of vers of gaar).
50-100 gram geraspte goudse kaas (naar smaak)

Gehakt rul bakken, groenten erbij , tomatensaus erbij, r , italiaanse kruiden, zout en peper erbij, slagroom erbij (melk kan ook). Beetje (75-100 cc) water erbij als je geen verse / gekookte lasagne gebruikt.
Laagje saus / laagje lasagne om en om in het schaaltje, na de eerste laag bladen de spinazie ertussen en eventueel al wat geraspte kaas, dan weer verder met saus, lasagne etc, en eindigen met saus.
Dan de (rest van de ) geraspte kaas er over, en afhankelijk van of je gare of rauwe lasagne hebt gebruikt, 20 tot 45 minuten in de oven (180 graden hetelucht / 200 graden normale oven).

Lekker met salade, maar als je slim bent doe je er gewoon genoeg groente in ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus! Hoeveelheid water hangt inderdaad af van of je verse of droge vellen gebruikt. Maar je kunt het best voor 1 persoon maken hoor. Als je het vaker eet is het natuurlijk wel makkelijker om in één keer meer te maken.
Bij AH heb je kant en klare verpakkingen voor lasagna , doosjes met zowel bladen als saus er in. Het is voor 2 personen maar ik eet dat in mijn eentje zo op. Dan moet je er natuurlijk geen kilo groente en gehakt bij doen, maar pas die hoeveelheden dan ook aan.
Mocht er iets overblijven is dat bij de lunch nog best lekker, gewoon even in de magnetron.