Welke gouwe ouwe blunders heb jij gemaakt tijdens het Bakken of Koken ?

Zo heb ik zelf laatst nog een appeltaartje verprutst omdat ik vergeten was dat er vocht uit je appeltjes loopt tijdens het bakken. Mijn moeder heeft weleens soezen laten mislukken omdat mijn vader vond dat het gas wel vast uitkon van de oven. Wat zijn jullie gouwe ouwe blunders ? Daar kan de rest van ons alleen maar van leren, toch .

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Een kennis van mij was een keer een taart aan het bakken. Toen er in het recept stond dat ze het 'licht aan moest drukken', drukte ze het licht in de keuken aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

De door mij het meest gemaakte fout is een inschattingsfout. Het lukt me zelden de aardappels en groente op het zelfde moment als het vlees klaar te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat gebeurd me dagelijks. al lukt het me aardig als ik een beetje rekening houd met de stevigheid van de groente . soms gaan ze eerder, dan weer later op als de aardappeltjes. Maar zolang er geen half uur tussen zit vind ik het allemaal geen probleem hoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 voor de mooiste bewegende avatar...
Mijn grootste blunder is een pan met olie op het vuur laten staan, vevolgens de deur sluiten en lekker tv gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hm ik ging laatst een taart maken en toen dacht ik eens te proberen of dat ook ging met baksoda als rijsmiddel
(ik kijk veel bbc kookprogramma's, daar hebben ze het er altijd over, en ik was heel blij dat ik ook in nederland een winkel had gevonden waar ze het hadden..) Maar natuurlijk had ik niet gekeken hoe je dat spul precies moet gebruiken. Toen smaakte mn taart naar zeep, echt heel ranzig. (ik heb het later even nagezocht: baksoda werkt als rijsmiddel omdat het reageert met zure ingredienten als azijn of citroensap en dat zat er niet in, dus dan gaat het heel basisch, zepig smaken..)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nope, het was echt baksoda:
http://chemistry.about.com/cs/foodchemistry/f/blbaking.htm
Daar staat ook:
Baking soda is basic and will yield a bitter taste unless countered by the acidity of another ingredient, such as buttermilk. Misschien haal je het door elkaar met bakpoeder? of het is toevallig bij jou wel altijd goed gegaan, dat kan ook..
Ik geloofde een winkelmedewerker die me vertelde dat Geleisuiker hetzelfde is als gelatinepoeder....
Is niet zo kwam ik acher.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb vorig jaar een keer aardappelijs gemaakt. Het recept voor ijs waarin ook een aardappel verwerkt zit. Ik kreeg de aardappel niet kruimig genoeg, en ook het ei dat erin moest ging schiften. Iets in me zegt dat ik het toch nog een keer moet proberen, maar omdat het nergens naar smaakte eet ik liever aardappels en dan yoghurt-ijs toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja helemaal mee eens. Puur koken is het lekkerst hoor. Al die franje is leuk maar haalt een hoop weg van de smaak van het originele product.
Toen ik leerling kok was.Een pan met 30 kg."pommes carrées"kleine blokje aardappel, te lang op het vuur laten staan.
Toen was het "pommes Puree".Kon ik opnieuw beginnen met snijden,en kreeg een klap voor m'n kop.(dat mocht toen nog!)
Maar je leerde het wel, en het is me nooit meer overkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hoeveelheid zout in het deeg gedaan wat suiker moest zijn. Als dat thuis gebeurt is dat tot daar aan toe. Maar dit was tijdens mijn eerste en laatste dag van een vakantiebaantje bij een banketbakker...

600 koekjes naar z'n grootje...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Noordzeekoekjes....
Heb wel eens de erwtensoep laten aanbranden die wordt op een gegeven moment dikker als de erwten gaar beginnen te worden..... Gevolg was dat de boel ging aankoeken en toen vreselijk verbrandde..... Daar ging mn snert........ :-(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn blunder: ik zei tegen mijn man: ' ach joh, dat kun je best'...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ken je dat verschijnsel dat je een recept van een webpagina afdrukt, en dat de afdruk dan net niet helemaal overeenkomt met de inhoud van je beeldscherm?

Deze site had links een smal keuzemenu, rechts stond het recept. Dus recept afdrukken en tiramisu maken.

Op de afdruk stond bij de lijst met benodigde ingrediënten: 8 liter sterke koffie. Ik was al bezig bij het koffiezetapparaat toen ik mij realiseerde dat acht liter koffie toch wel heel veel was.

Na diep nadenken realiseerde ik mij dat er 1/8 liter sterke koffie had moeten staan.

Wat bleek: op de afdruk was het keuzemenu van de site over het linkerstukje van de ingrediëntenlijst heengedrukt. Daardoor was precies de "1/" weggevallen. Op het scherm stond het wel goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, +1 van mij... Dit zou mijn kunnen overkomen, dat ik inderdaad de koffie al in de machine heb zitten en dan pas ga bedenken dat 8 liter misschien lichtelijk overdreven is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of gewoon meeeer tiramisu maken...
ik heb laatst pannekoeken gebakken, en mijn zoontje was zo aan het lachen om hoe hoog is ze gooide dat de nog miet gebakken kant tegen het plafon aan kwam, ik dacht altijd dat het een fabeltje was en dat pannekoeken niet aan je plafon bleven kleven, nou niets is minder waar. hij bleef hangen. 10 hele seconden :S

of die keer van mijn ei in de magnetron, ik was 10 en moeder was er niet, ik mocht niet alleen koken maar wou wel een ei.
tja de rest hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb recent meegedaan aan een kookwedstrijd (ja ja finale plaats) Elk gerecht thuis een stuk of tig keer gemaakt om het in de vingers te krijgen... ging allemaal perfect...

De klassieke fout: de timing, ik had de gerechten niet thuis ge-oefend om tegelijker tijd te maken. Ik had maar 2 uur en kansloos 4e geworden van de vier.

koken is TIMING TIMING EN NOG EENS TIMING: en als je verkeerd uit komt en geen nagerecht hebt kost je dat VEEL punten...

Dus mijn blunder: als appart geoefend en niet samen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in plaats van 1 dl tomatensap 1 dl geconcentreerde tomatenpuree gebruikt, ik was er niet bij met m'n hoofd. Dat gerecht smaakte ineens niet zo lekker meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb verschillende keren gehad met het bakken van cakes, pannenkoeken en dat soort dingen dat ik eenheden door elkaar haal. Dan staat er bijvoorbeeld 1 dl water in het recept en dan doe ik 1 cl in het beslag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik woonde in het centrum en bakte een ronde cake. Toen de cake de oven in ging, ging ik even de stad in voor een kleine boodschap. Kwam vrienden tegen en een terrasje...

Toen ik thuiskwam kon ik van de cake een parasolvoet maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een parasolvoet... hihihi die had ik nog niet eerder gehoord. duimpje erbij +1
op de dag dat wij te horen kregen dat de zwangerschap een tweeling was.......een pan met knak aanlaten staan, en een paar uur later thuiskomen en een paar zwarte streepjes in de pan vinden................
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ooit eens macaroni gekookt... ff vergeten en toen ik terugkwam, rook het lichtelijk aangebrand. Wat bleek? Droogekookt en de hele bodem uit de aluminium pan gesmolten... van de macaroni was niks meer over. Nog mazzel gehad, dat niet het hele pand afgebrand is.

Of een over voorverwarmen en vergeten dat er nog een kunststof taartdoos met inhoud instond...