Is het waar dat als je boerenkool een paar dagen van te voren hebt ingevroren lekkerder is?

Zo ja, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Ja, dat is waar.

In de natuurlijke wereld zeggen we altijd: boerenkool is pas lekker als er een goede nachtvorst overheen is gegaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe dat kan: boerenkool is een tweejarige plant die zijn blad niet verliest. Die moet dus zorgen dat de cellen niet kapotvriezen.

Om daarvoor te zorgen, maakt de plant een soort suikers aan. Die smaken zoet, dus de boerenkool is dan niet meer bitter. De boerenkool doet dat natuurlijk niet om ons tevreden te stellen, maar omdat die suikers als antivries functioneren.

De plant maakt die suikers pas aan wanneer ze nodig zijn. Het aanmaken kost namelijk energie, en die besteedt de plant tijdens het groeiseizoen liever aan andere dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat was zo in ieder geval... Koolhydraten zouden dan omgezet worden tot suiker door de vorst... Vroeger bij spruitjes was dat zo, tegenwoordig zijn er andere rassen waar dat niet meer zo zeer bij is... Zo zit dat... Ook tomaten hebben dat overigens... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees jij de UK ?
Ja,dit is zeker waar.Door de vorst worden suikers in het blad aangemaakt.Hierdoor wordt de smaak zoeter.
amc