In mijn heteluchtoven lukt het niet om oven- friet, kroketten en bitterballen krokant te krijgen. heeft iemand een tip?

Ik beschik alleen over een heteluchtoven, ik gebruik die liever dan een friteuse bijvoorbeeld, maar vind het jammer dat mijn snacks nooit krokant worden verder wordt het wel gaar en warm van binnen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste hetelucht ovens voor thuis gebruik zijn niet geschikt, prima om cake te bakken of pizza, maar niet voor friet/snacks. Tip: Neem een Airfryer!
paulus811
7 jaar geleden
Mee eens, airfryer werkt prima. Gewone hetelucht ovens worden niet heet genoeg. Mijn heteluchtoven piept al dat ie op de ingestelde 220 graden is, terwijl een oventhermometer dan slechts 150 graden aangeeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gebruik je wel speciale oven snacks?
Die van Mora zijn volgens mij allemaal geschikt voor de oven. Zelf gebruiken wij inderdaad ook de airfryer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koop een Philips Airfryer XL dat gaat sneller en lekker krokant in een paar minuten.
dudemeister
7 jaar geleden
als je een hloven voorverwarmd op bv 200 Gr
dan hoor je na 4 minuten Piep maar de temp is dan plm de helft
zet de oven leeg aan en na 7-8 mins de bballs oid erin
lukt bij mij ook altijd en zijn pria
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarvoor persee een Philips airfryer?????

Het beste antwoord

Het lukt normaliter ook niet om snacks met een paneerlaag krokant te krijgen in de oven. Tijdens het invriezen neemt de korst al veel water op en door het hete frituurvet verdwijnt dit weer. In een oven zorgt dit water ervoor dat de korst taai wordt en niet krokant.

Toch is het mogelijk om ook in de oven krokante snacks te maken. Ik heb ervaren dat dit alleen goed gaat met de nieuwe ovensnacks van Kwekkeboom. Je vindt ze in bijna alle supers wel en ze zitten in de paars-blauwe gekleurde sta-zakken. De bitterballen bijv. zijn naar mijn mening nog krokanter dan die uit de frituur afkomstig zijn. Het korstje is misschien iets dikker maar hij geeft wél een krokante bite! De vulling is ook lekker, misschien niet zo vloeibaar maar wel romig en lekker van smaak.
Mijn zoon is geen 'snackvriend' maar de kaashapjes uit deze zakken zijn zelfs bij hem favoriet.
Je zet de oven op de hoogste stand en je legt de bevroren snacks op een ovenrooster.
Omdat ik niet van het schoonmaken houdt, leg ik er een vel bakpapier onder en zo schuif ik het rooster dan in de hete oven. In de heteluchtoven hoef je ze ook niet om te draaien en ze zijn binnen de aangegeven tijd ook echt gaar en heet van binnen, ook al lijkt het kort bij diepgevroren producten. Na het bakken moet je ze een minuut of 2 laten liggen om helemaal krokant te worden en dan zul je verrast zijn!
Ze zijn wel iets duurder dan 'normale' ovensnacks, maar ze zijn het waard.
Ik zou zeggen; 'probeer het eens uit en dan moet je me gelijk geven'!

Ovenfrites is een ander verhaal. Ik heb er vele uitgeprobeerd, maar de enigste die er krokant uitkwamen waren de 'supercrunch' van Aviko.
Nog een tip; bij AH hebben ze 'potato Dipperz' van 'LambWeston' in de diepvries liggen.
Ook die zijn lekker én knapperig als je eens iets anders wilt dan patates frites bij je maaltijd.
Tenslotte; ik wordt niet gesponsord ofzo om reclame te maken voor bep. merken, maar het is pure ervaring en je vroeg om tips....;-)
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor al deze tips ik ga ze zeker gebruiken :D

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet hoe je ze normaal gesproken bakt maar aandachtspunten zijn o.a:

- Oven goed heet zetten
- Friet regelmatig omscheppen

Gooi ook geen olie of ander bakvet bij de frietjes aangezien ze vrijwel altijd al voorgefrituurd zijn. Als je er nóg meer bakvet aan toevoegt, dan zullen ze alleen maar slapper en zompiger worden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik voorverwarm de oven altijd goed zoals aangegeven op de verpakking. Ook schep ik regelmatig om. En voeg nooit olie toe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan is waarschijnlijk inderdaad het probleem dat de oven niet goed en niet overal de 225 C bereikt. Neem dan de tips uit de reacties aan of koop een duurdere oven. Een airfryer zal je goedkoper mee uitkomen.