Hoe oud mag stokbrood zijn voor de consumptie?

Ik merk vaak in de supermarkt dat het stokbrood heel vaak taai is en niet krokent. Wanneer ik daar wat van zeg krijg ik een verontwaardigde reactie terug, maar stokbrood word snel oud en taai, sneller dan normaal brood. zijn er wettelijke normen aan verbonden, zodat de consument gewoon recht op vers en krokant stokbrood heeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Uiteraard zijn er wettelijke regels en eisen aan brood gegeven en de naleving van dit 'Warenwetbesluit Meel en brood' wordt gecontroleerd door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Bij het Nederlands Bakkerij Centrum, onafhankelijk kennis- en dienstencentrum van de bakkerij, kunnen bakkerijen dan weer hun brood laten controleren. Eisen m.b.t. de etikettering zijn vastgelegd in de 'Warenwet etikettering'. Een van de regels in de wet geeft aan over de versheid van brood, dat vers brood dezelfde dag verkocht hoort te worden. De bakker mag het alvast in een zak doen, maar niet langer dan 24 uur van tevoren. Als dit wel het geval is, dan moet er een houdbaarheidsdatum op het etiket of de verpakking staan. Zo zijn er ook bijv. in dagvers geen conserveringsmiddelen toegestaan. Dit mag wel bij houdbare broodsoorten zoals roggenbrood, maar dit moet dan wel altijd op het etiket vermeld staan. Stokbrood behoort tot de speciale broodsoorten zoals bijv. ciabatta en Turks brood en is een dagvers brood. Om de korst krokant te houden wordt het in een papieren zak verkocht en niet afgesloten. Het is dan ook 's middags al taaier geworden als het 's morgens vers gebakken is. Mede door de inwerking van zuurstof. Zelfs in plastic verpakt en afgesloten wordt het al snel taai en is alle krokantheid van de korst verdwenen in enkele uurtjes. Het is dus onmogelijk om stokbrood knapperig te houden als het niet binnen een paar uur na het bakken gegeten wordt. In een supermarkt zonder afbakafdeling is dit dus al helemaal onmogeijk. Wil je het knapperig eten, dan moet je het zelf even goed natmaken en een minuut of 7 in een voorverwarmde oven even opbakken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100