Hoe oud mag stokbrood zijn voor de consumptie?

Ik merk vaak in de supermarkt dat het stokbrood heel vaak taai is en niet krokent. Wanneer ik daar wat van zeg krijg ik een verontwaardigde reactie terug, maar stokbrood word snel oud en taai, sneller dan normaal brood. zijn er wettelijke normen aan verbonden, zodat de consument gewoon recht op vers en krokant stokbrood heeft?

4 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
4 jaar geleden
Je kunt ook afbak stokbrood halen, kun je het zo lang als jij wilt in de oven doen
Inekez1
4 jaar geleden
Je bepaalt toch gewoon zelf of je dat stokbrood koopt of niet? Als de winkel het uit de schappen haalt omdat het niet vers genoeg meer is, is er gewoon geen stokbrood meer te koop op dat moment. Voor jou maakt het toch geen verschil of er brood in een schap ligt dat je niet koopt of dat er geen brood in een schap ligt dat je niet koopt. Een winkel is niet verplicht om 24/7 vers stokbrood (of welk artikel dan ook) op voorraad te hebben. Als het er is kun je het kopen, is er niet op voorraad wat jij wil hebben dan heb je pech.
Rieneke1
4 jaar geleden
Even oppiepen helpt: licht vochtig maken en heel even in de oven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Of er wettelijke normen zijn durf ik je niet te vertellen, ik heb vroeger wel 6 jaar lang in een supermarkt gewerkt. Normaal gesproken wordt het broodoverschot dezelfde avond nog uit de winkel gehaald zodat er s'ochtends vers brood in de winkel ligt. Met een beetje pech heb je dus s'avonds om 6 uur een stokbrood dat 's ochtends om 8 uur is afgebakken. Het wordt inderdaad snel taai omdat de zakken meestal niet dicht geknoopt zitten maar aan de bovenkant open zijn.
popeye
4 jaar geleden
@Inekez1 er staan poppetjes bij de brood afdeling te werken, die kunnen best gewoon elk uur stokbrood bakken. maar een stukje professionaliteit mag toch wel verwacht worden van een brood afdeling. Het is toch schandalig dat er 80% van de tijd taai stokbrood ligt.
bamibal
4 jaar geleden
Hoe weet je eigenlijk in de supermarkt al dat het stokbrood taai is?
amc
4 jaar geleden
Als je een vers gebakken stokbrood wilt hebben dat nog krokant is, dan moet je al 's morgens vroeg bij een warme bakker zijn of in een supermarkt die zelf zijn brood afbakt in de winkel. Voor een supermarkt is het onmogelijk het brood de hele dag knapperig en krokant te houden. Ze verpakken het al vers in een papieren zak om het langer knapperig te houden, maar aan het eind van de dag wordt het automatisch iets taaier. In plastic verpakken is geen optie, omdat dit het brood altijd zachter maakt...het moet ademen en dat is in plastic niet mogelijk. Het beste is om het stokbrood vlak voor gebruik, even goed nat te maken en dan even in een voorverwarmde oven van ca. 200 graden C. enkele minuten 'op te piepen'. Hij is dan weer lekker krokant en van binnen weer mals en zacht.

Antwoorden (1)

Uiteraard zijn er wettelijke regels en eisen aan brood gegeven en de naleving van dit 'Warenwetbesluit Meel en brood' wordt gecontroleerd door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Bij het Nederlands Bakkerij Centrum, onafhankelijk kennis- en dienstencentrum van de bakkerij, kunnen bakkerijen dan weer hun brood laten controleren.
Eisen m.b.t. de etikettering zijn vastgelegd in de 'Warenwet etikettering'.

Een van de regels in de wet geeft aan over de versheid van brood, dat vers brood dezelfde dag verkocht hoort te worden. De bakker mag het alvast in een zak doen, maar niet langer dan 24 uur van tevoren. Als dit wel het geval is, dan moet er een houdbaarheidsdatum op het etiket of de verpakking staan.
Zo zijn er ook bijv. in dagvers geen conserveringsmiddelen toegestaan. Dit mag wel bij houdbare broodsoorten zoals roggenbrood, maar dit moet dan wel altijd op het etiket vermeld staan.

Stokbrood behoort tot de speciale broodsoorten zoals bijv. ciabatta en Turks brood en is een dagvers brood. Om de korst krokant te houden wordt het in een papieren zak verkocht en niet afgesloten. Het is dan ook 's middags al taaier geworden als het 's morgens vers gebakken is. Mede door de inwerking van zuurstof.
Zelfs in plastic verpakt en afgesloten wordt het al snel taai en is alle krokantheid van de korst verdwenen in enkele uurtjes.
Het is dus onmogelijk om stokbrood knapperig te houden als het niet binnen een paar uur na het bakken gegeten wordt. In een supermarkt zonder afbakafdeling is dit dus al helemaal onmogeijk.

Wil je het knapperig eten, dan moet je het zelf even goed natmaken en een minuut of 7 in een voorverwarmde oven even opbakken.
amc