Rode wijn goed is voor je gezondheid omdat er veel polyfenolen inzitten, die anti-oxidanten bevatten. Anti-oxidanten zorgen ervoor dat onze cellen minder snel afsterven en we dus langer gezond blijven. Men merkt d
it vooral bij mensen die rond de Middellandse Zee wonen. Daar wordt namelijk heel wat wijn gedronken en kampen weinig mensen met hart- en vaatziekten in vergelijking met andere landen.
Men raadt aan om 2 glazen rode wijn te drinken als je een man bent en 1 glas als je een vrouw bent. (heeft met gewicht te maken).
Er is begin deze eeuw ook een Spaans onderzoek geweest, uitgevoerd door de Universiteit van Santiago de Compostela (Galicia), waaruit bleek dat rode wijn drinkers minder last hebben van verkoudheden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb dit nog voor je gevonden over de stof Resveratrol in rode wijn:
Resveratrol is een een polyfenol en ook een schimmelcomponent die op de druivenschil en in rode wijn voorkomt. Lijkt een belangrijke remmende werking op te kanker hebben. Is een antioxidant, voorkomt ongunstige veranderingen in het genetische materiaal en gaat de voortwoekerende kanker tegen, dwz repareert de lichaamscellen. Helpt bij diabetici, Alzheimer en Parkinson
Een Franse vinding is dat voornamelijk resveratrol de samenklontering van bloedplaatjes remt, zoals alle polyfenolen dat doen. De antiklonterwerking is twee keer zo groot als die van druivensap. In Italië hebben rattenproeven uitgewezen dat resveratrol een gunstig effect heeft op de botdichtheid
Wijnen met een hoog gehalte resveratrol zijn afkomstig uit de staat New York (USA) of, dichterbij huis, uit Sicilië, Spanje, Australië, Nieuw-Zeeland.
Afkomstig van: info.wijn.org
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het bijspijkeren van de wijnkennis

Andere antwoorden (6)

Goed voor hart en bloedvaten... Daarom alleen al...

MAAR WEL MET MATE... Dus neem er één per dag... (Glas, niet fles)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijn werkt bloedverdunnend.Twee glazen per dag zorgt ervoor dat de bloedstroom soepel loopt.
Zelfs de cardioloog van mijn man gaf dit advies.Wel rode wijn dan hé...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, mijn man is dat ook geadviseerd. +1
Aan het eind van de jaren ‘70, leek het onzinnig om te spreken over de positieve effecten van wijn op de gezondheid. En toch bestonden er al langer, in internationale medische en wetenschappelijke litteratuur, een aantal zeer goed gedocumenteerde rapporten die aangeven dat wijn, met mate gedronken, een heilzame invloed heeft op de gezondheid. Bij een bescheiden gebruik van ongeveer 100 ml per maaltijd (ongeveer 2 - 4 glazen per dag) is wijn zó goed voor de gezondheid dat het risico van hartinfarcten met 40% wordt verminderd en van hersentrombose met 25%.

Wijn heeft een bloedverdunnende werking, waardoor het risico van stolling, en daarmee ook het risico van verstopping van de aderen, wordt verminderd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat, zoals hierboven inderdaad vermeld staat, om de stof reversatol. Heb hier toevallig eergisteravond een documentaire over gezien op discovery. Men is een pil aan het ontwikkelen die deze stof bevat. Deze pil is binnen maximaal 2 decennia op de markt te verkrijgen. Deze pil vertraagt het verouderingsproces en zal ervoor zorgen dat we 30% langer kunnen leven. De werkzame stof van deze pil is reversatol, een stof die rode wijn ook bevat. Daarom is een wijntje per dag goed voor je, het zorgt ervoor dat je deze stof binnen krijgt en het werkt dus verjongend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je dan even opgelucht wordt.
Daarom kan een wijntje goed zijn op z'n tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloel, niet is goed voor je gezondheid. Onaangetoonde reclame. Sanex is dermatologische getest. Ja, dat zal wel: de uitslag was dat je er kaal van werd, maar dat vertel je natuurlijk niet.

Het gaar er om of iets niet SLECHT voor je is.