Waarom bevat cacao nibs veel meer vetten dan cacaopoeder?

Wat mij is opgevallen is dat cacao nibs ongeveer 40-50g vetten bevatten per 100g terwijl cacaopoeder ongeveer 11-12g vetten bevat.

Weet iemand waar ik biologische cacaopoeder kan vinden die vetrijk is? Dus cacaopoeder die +40g vetten bevat per 100g product.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Dit heeft met het productieproces te maken. Wanneer de nibs heel fijn gemalen worden bij een temperatuur van minstens 35 graden komt de boter vrij. Daar zit het meeste vet dus in.
De zogenaamde ‘cacaokoek’ die achter blijft is de cacaopoeder. Het vetpercentage van deze poeder is 10-22 procent, waarbij de cacaomassa een gemiddeld percentage van 55 procent kent.
Vanwege dit proces is vettere cacaopoeder dus niet mogelijk.
Vette(re) cacaopoeder:
https://www.bodyandfit.com/nl-nl/Producten/Eten-%26-Snacks/Superfoods/Chocolade-%26-Cacao/Pure-Cacao-Poeder/p/06621 (22 gram.
https://www.ah.nl/producten/product/wi127402/blooker-cacaopoeder
Toegevoegd op 17 februari 2020 12:32: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey Simon, alvast bedankt voor de uitleg, dus als ik het goed begrijp, doordat de nibs een hoog gehalte aan vetten hebben, gaan deze sneller klonteren eens ze gemalen zijn? Ik heb 2 bijkomende vragen hieromtrent, hopelijk heb je hier een antwoord op; 1. Stel als ik tijdens het bakken een deel cacaopoeder (11-12% vet) zou gebruiken en een deel cacao boter (99,5%, smelt makkelijk tijdens het bakken), bekom je dan ook een gelijkaardige voedingswaarde- en antioxidantenprofiel zoals de cacao nibs? 2. Je zou je kunnen afvragen waarom ik dan niet gewoon cacao nibs gebruik tijdens het bakken, wel ik heb het geprobeerd maar ze smelten gewoonweg niet, heb je enig idee hoe ik cacao nibs kan smelten?
SimonV
4 jaar geleden
Sorry, die vragen gaan mijn pet te boven!
Je kunt ze beter apart stellen, zoals je al hebt gedaan.