Door wat kan ik zuurtjes (snoep) vervangen, die gezonder is?

Ik ben een enorme liefhebber van zuurtjes en eet hier dan ook veel te veel van.
Het liefst eet ik de harde zuurtjes. Ik vroeg me af welke gezondere alternatieven er bestaan die de smaakpapillen even goed prikkelen als bij zuurtjes?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Amadea
8 jaar geleden
Citrusfruit.
tinus1969
8 jaar geleden
Niets; eigenlijk is de hele dag dooreten hoe dan ook ongezond. Eet 2-3 keer per dag GOED (en in jouw geval dus ook; met sterke smaken). En verder niets.
Ritsuka
8 jaar geleden
Zorg dat je op een dag genoeg gevarieerde volwaardige voeding eet, dan heb je minder zin in zoetigheid (snelle makkelijke kcal uit de suikers).
Ik had eerder altijd veel zin in koekjes en chocolade, tot ik beter op mijn eten ging letten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Snoep prikkelt de smaakpapillen niet ; het is alleen maar zoet zoet zoet zoet zoet.
Je kunt ze uitstekend vervangen door suikervrije snoepjes, maar niet te veel, teveel zoetstof werkt nogal laxerend. Maar voor je tanden en calorie-inname kunnen ze weinig kwaad.

Antwoorden (2)

Gedroogde zuidvruchten, daar zijn ook hele zure bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Is inderdaad een beter alternatief dan snoepjes. maar omdat er geen water inzit en naar verhouding minder oplosbare vezels en minder complexe koolhydraten, zijn ze veel suikerrijker. Je kunt er dus in beperkte mate van snoepen.
http://www.degroenebuik.nl/product-categorie/snoepen/suikervrije-snoep-harde-snoepjes/

De snoepjes die je op deze site kunt kopen zijn veelal zonder enige suiker en bevatten ook geen lactose en ook geen gluten. Zou je er 1 ons van eten, dan krijg je in totaal nog geen 2 calorieën binnen. Er zitten echter wel in vrijwel alle snoepjes toch zoetstoffen en in dit geval zijn het polyolen. Vrijwel alle polyolen zijn natuuridentieke stoffen.
Het zijn de zoetmakers die ook gebruikt worden in producten voor mensen met diabetes.

Voor meer info over polyolen zie; http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zoetstoffen.aspx

Toch geldt ook hier...eet ze niet grenzeloos want ze kunnen laxerend werken bij bovenmatig gebruik.
amc