Waarom een kuiltje in het meel?

In recepten voor deeg staat vaak dat je meel in een kom moet doen en dan een kuiltje moet maken om daar de vloeibare componenten (water, eieren, olie, …) in te doen. Waar is dat kuiltje goed voor? Als je het deeg op een oppervlak als het aanrecht maakt zie ik de toegevoegde waarde wel, maar in een kom kan ik het er toch net zo goed gewoon bovenop gooien of zelfs eerst de vloeibare delen en daarna het meel in de kom doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Antwoorden (3)

De truc van het kuiltje is dat het vloeibare spul mooi in het midden blijft. Dan is het gemakkelijker door elkaar te kneden. Wanneer je het bovenop platgestreken meel legt dan loopt het gelijk naar de zijkanten uit. En wanneer je het als eerste in de kom zou doen dan blijft een deel aan de bodem plakken. Voor het mengen is het dus gewoon handiger.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo is dat. +
Als je alles op elkaar mietert krijg je klonten.
Dmv het kuiltje kun je door t roeren steeds wat meer meel mee pakken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
logica en kunde: ten eerste is het gemakkelijk om het vloeibare erin te houden en ten tweede om veel lucht eronder te kunnen mengen,