Dat is gedroogd ei. Vergelijk het met melkpoeder.
Amadea
11 jaar geleden
EIPOEDER
1) Eierpoeder 2) Gedroogde gemalen eieren 3) Stof van gedroogde eieren .
fremar
11 jaar geleden
Eipoeder is gevriesdroogd ei.

Om ei beter te conserveren wordt vloeibaar ei in speciale installaties eerst gepasteuriseerd, en daarna gevriesdroogd. Dat gebeurt in speciale kamers, onder zeer lage druk, en dan krijg je een losse poeder.

Een ander voordeel van het vriesdrogen van ei is dat het transport van het product stukken goedkoper is, omdat het niet gekoeld hoeft te worden, en vanwege het verwijderen van al het water is het gewicht en volume veel kleiner.

De toepassingen van eipoeder zijn heel divers.
Sowieso in de horeca waar verse eieren niet gebruikt mogen worden voor veel bereidingen (dit vanwege het risico van Salmonella), maar ook als verdikkingagent in tal van toepassingen in de levensmiddelenindustrie.

Ook als diervoeder is eipoeder een zeer geliefd ingrediënt, dat voornamelijk bedoeld is om het eiwit en vetgehalte in het rantsoen van de dieren te verhogen.

Het eiwit van ei(poeder) is hoogwaardig en neutraal van smaak.
Het vet is, net zoals van het gewone ei, zeer rijk aan cholesterol, maar dat hoeft niet zo zeer een probleem te zijn, want het risico komt niet van de inname van cholesterol, maar van andere vetten, zoals bepaalde verzadigde vetten en vooral transvetten.
Vaak doen zich problemen voor vanwege de aanwezigheid van dioxines in eipoeder. Dat komt omdat evt aanwezige dioxines in het voer van de kippen zich concentreren in het vet van het ei, en dan krijg je zeer hoge concentraties in het eipoeder.

Toegevoegd na 17 minuten:
Even een aanvulling:
Gevriesdroogde eipoeder is een speciale (dure) procedé om een product met bepaalde eigenschappen (met name geleereigenschappen) te verkrijgen.
De normale procedure voor het drogen van het ei is spray drogen na pasteurisatie. Dat is dezelfde techniek die toegepast wordt voor de productie van melkpoeder b.v.
Het vloeibare ei wordt met hoge druk gespoten in een conveyor waarin ook hete lucht geblazen wordt. Het water verdampt vrijwel onmiddellijk, en wat overblijft is het eipoeder.