Wat kan ik maken met sleedoorn, behalve drank?

Wij hebben deze ouderwetse vrucht in de tuin en ik wil er graag iets mee maken. Maar de meeste recepten zijn voor wijn of andere drank en daar houd ik niet van. Ik denk meer aan limonade of taart of iets anders. Welke recepten bevatten sleedoorn, maar geen drank?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor de recepten. Ik ga voor de limonadesiroop. Ik heb vanavond een kilo vruchten geplukt. Ik wil er nog meer plukken maar het werd te donker. Deze liggen vast een nachtje in de diepvries. Weten jullie nog een moderne variant voor het beddesloop of een doek? Hoe kan ik dat ophangen en opvangen? Vast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
10K

Het beste antwoord

Een tip vooraf; Leg de gewassen, drooggedepte bessen eerst 3 dagen in de vriezer. In een zip-lock dieprieszak die je af en toe doorschudt, blijven ze lekker los en je kunt er uitstrooien zoveel je nodig hebt. Door het bevriezen haal je de wrange smaak wat weg en ook de enigszins giftige stof die zich gevormd heeft. In de natuur gebeurt dit ook, want de vogels laten ze ook hangen tot het een paar keer gevroren heeft.

Van het sap kan je goed siroop of jam maken. Je moet de bessen dan eerst in weinig water goed gaar koken. De hete massa door elkaar stampe, maar geen blender gebruiken. Je maakt anders de pitten kapot en dat geeft geen lekkere smaak. Laat de bessen daarna een nacht uitlekken in een doek. Meet dan de hoeveelheid sap en zet dit sap op het vuur in een pan. Voeg als het kookt net zoveel suiker toe als je aan liters sap hebt. Goed door laten koken. Af laten koelen en dan hiervan een bodempje in een steelpan opnieuw aan de kook brengen, laat hierin
10 gr. per liter sap aan citroenzuur oplossen. Roer dit door de koude siroop en je kunt hem in een fles doen.
Voor jam kan je van het sap door toevoeging van geleisuiiker een lekkere jam maken.

Sleedoorn-appeljam;
2.5 kg. sleedoornvruchten eerst invriezen. Leg ze bevroren in heet water en lat ze een nacht weken. Giet ze af. Rasp 500 gr. appels ( het liefst een zurige zoals goudreinet)en doe de rasp bij de sleedoornvruchten.
Breng de massa aan de kook en laat enkele tellen borrelend doorkoken. Voeg 2 kg. gewone suiker toe en laat het nog enkele tellen doorkoken. Als je wilt kan je het nog wat inkoken.

Toegevoegd na 1 dag:
N.a.v. je toevoeging; Je kunt de doek gewoon in een vergiet leggen en die hang je weer in een pan om het sap in op te vangen. Je kunt ook heel goed die dunne vliesdoekjes gebruiken de met een paar stuks in een plastic zakje bij de schoonmaakmiddelen (meestal bij de 'Sorbo' artikelen) in de supermarkt liggen. Ze zijn meestal wit/blauw met gaatjes. Zijn van die 1000 dingen doekjes en worden vaak als vaatdoekje gebruikt. Ik vind ze ideaal voor dit soort werk, want ze zijn best groot en na dit soort kleurstoffen gooi ik ze gewoon weg.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je tips!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een theedoek gebruikt en de pap staat nu uit te lekken. Mag ik het ook een beetje uitwringen, of is dat slecht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de siroop gemaakt en het is héél lekker geworden!
Van een kilo vruchten heb ik een kleine liter siroop kunnen maken. Hartstikke bedankt! (allemaal)

Andere antwoorden (2)

sleedoornjam
en dat kun je dan ook weer gebruiken als vulling voor koek of taart

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn trouwens veel meer sites met recepten, ook voor chutney, als ik het goed gezien heb
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! Ik houd alleen ook niet zo van jam :-) maar die zou ik inderdaad in een taart kunnen verwerken. Ik zie in dit recept niet hoe of wanneer ze de pitten verwijderen. Zouden ze die gewoon in de jam laten zitten?
anneliez
12 jaar geleden
ik weet niet eens hoe ze eruit zien, ik hou ook niet zo van jam, maar gebruik hem dan in de yoghurt.
Zie in andere antwoorden dat de pit wel blijft zitten maar dat je ze niet fijn moet stampen
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zien eruit als een soort mini-pruimpjes, nog iets kleiner dan een kers.
In die andere recepten zeven ze het later door een doek waardoor je alleen vloeistof overhoudt.
amc
12 jaar geleden
Denk er om dat je de pitten niet fijn maakt. Ze geven een vreemde smaak af aan het gerecht. Je kunt ze wel stampen maar niet in een keukenmachine of blender vermalen.
Sleedoorn-limonadesiroop:

Pluk één dezer weken de bessen van de sleedoorn en doe ze 3 dagen in de diepvries, hiermee maak je de enigszins giftige stof die in de bes aanwezig is ongedaan. Dat gebeurt in de natuur ook met kou, de vogels laten deze bessen hangen tot het een paar keer gevroren heeft. Als u de bessen uit de vriezer haalt moet u ze in weinig water geheel gaar laten koken. Stamp de hete massa door elkaar zodat de vruchten allemaal kapot gaan, gebruik geen blender want dan maakt u ook de pitten kapot en dat geeft een vreemde smaak aan de te maken siroop. Laat het geheel dan in een beddesloop uitlekken. Neem hiervoor de tijd, bijvoorbeeld de hele nacht. Meet de ontstane saphoeveelheid af en zet het geheel in een grote pan weer op het vuur. Voeg als het kookt net zoveel suiker toe als u liters sap hebt. Goed door laten koken. Af laten koelen en de volgende dag een bodempje in een steelpan opnieuw aan de kook brengen, laat hierin 10 gram per liter sap aan citroenzuur oplossen. Roer dat door de koude siroop en u kunt de siroop bottelen.