Hoe schaaf of snijd ik jong belegen kaas?

Het is moeilijk plakjes te maken van een stuk jonge of jong belegen kaas. Of je nu de kaasschaaf of het mes hanteert: de kaas kleeft aan het metaal.

Daardoor ribbelt de kaas als het ware op. Het mooie stuk kaas verandert langzaamaan in een gekloofde puinhoop. In plaats van mooie plakken, komen er slechts hompige brokstukken vanaf.

Hoe haal ik mooie plakken van een stuk jonge of jong belegen kaas?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
22.4K

Het beste antwoord

Met een kaasschaaf voor jonge kaas, wil uitleggen wat het is maar kan beter een plaatje zoeken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De kaasschaaf even onder de warme kraan houden doet wonderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon met de kaasschaaf, maar het helpt wel beter als de kaas koud is. Ik heb een kaasschaaf die wat dikker snijdt, maar altijd jonge kaas.

Als je een vaste rechte snijhand hebt kan je het ook doen met een scherp aardappelschilmesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dat met een zogeheten jonge kaasschaaf, die heeft geen blad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie bron voor een afbeelding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed. Wij hebben hem bij de Hema gekocht. Lekker goedkoop zei de Hollander.
In Hawaii, waar onze zoon woont, koop je bij Cosco Goudse jonge kaas en die is daar heel zacht. Dus hebben we voor de Amerikaanse schoondochter een bladloze kaasschaaf meegenomen. En zij maar denken dat alle uitvindingen uit Amerika kwamen. Ze keek haar ogen uit voor dit wonder en liet het aan al haar vrienden zien. En weet je wat ze zo leuk vond in Nederland . De namen Hema en Rabobank. Een beetje anders uitgesproken: hee ma, robberbank (rovers bank). Overigens zat in de Ketel een bij Cosco geen jenever, maar vodka. Wie reist heeft wat te verhalen....
Met een kaasschaaf, maar dan wel met een goeie. De meeste kaasschaven zijn niet scherp genoeg en snijden te dun waardoor de kaas gaat rollen.

Een goede kaasschaaf schaaft wat dikkere plakken en is bovendien scherp. Dat kun je testen door er een komkommer mee te schaven. Gaat dit zonder moeite dan is hij scherp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kaasschaaf voor jonge kaas, dan is er minder metaal om aan vast te plakken.

Een trucje dat mijn vader vroeger gebruikte met een gewone kaasschaaf, was om de kaasschaaf eerst even door de boter te halen. Maar dat werkt natuurlijk maar voor een beperkt aantal plakjes na elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou de kaas goed koel en droog en smeer ns een beetje margarine aan de onderkant van je kaasschaaf, ook kun je de schaaf iets minder zoet stellen door hem licht te buigen in de richting van je gezicht als je de schaaf in de schaafstand hebt. Je pakt dan iets meer kaas waardoor de plakjes iets dikker worden en dus minder snel ribbelen. Snij de kaas snel en met een scherpe schaaf.
Als dit allemaal niet helpt haal dan geen vacuùm verpakte kaas maar een goed stuk van de kaasboer en als hij het heeft noordholland speciaal van zyerveld groothandel met deze kaas gaat het zeker goed. Heb hem verkocht en nooit een probleem gehad met die kaas.

Toegevoegd na 6 dagen:
Begin ook schuin door een hoekje te pakken en niet meteen over de hele breedte te schaven dat voorkomt afbrokkelen aan het begin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe een stukje vetvrij (kaas)papier over het snijvlak van de kaasschaaf en je krijgt prachtige plakken. Trucje van mijn oma.
paulus811
13 jaar geleden
Dit doe je eenvoudig door een stukje folie (plastic) of een stukje inpakpapier over de scherpe kant van je mes te doen. Je snijdt dan gemakkelijk plakjes zonder dat de kaas aan je mes blijft kleven. Een kaasschaaf lijkt mij geen oplossing. Probeer het en succes.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het snijden (bijv blokjes maken) zijn er ook kaasmessen, die hebben gaten in het lemmet.. dan blijft de kaas niet plakken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste kaasschaaf is die van het merk Boska. Hij ziet er heel gewoon uit, maar de plakken hiervan zijn prachtig egaal, en niets blijft eraan kleven. Ik denk dat het door de coating komt, een soort teflon waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaasschaaf voor jonge kaas ‘Profile’

Deze kaasschaaf is speciaal gemaakt voor het snijden van zachte en jonge kaas. Het korte snijblad voorkomt dat de plakjes aan de schaaf blijven kleven. De handgreep biedt stevige houvast.

Eigenschappen
Ideaal voor jonge kaas, maar ook voor komkommers, etc.
Kaas ‘plakt’ niet aan de schaaf
Vaatwasmachine bestendig
Bijpassend ophangrek verkrijgbaar
Blad van veerkrachtig edelstaal
Kort blad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een korte schaaf speciaal voor jonge kaas. Daar zit niet zo'n blad aan.