Mogen supermarkten etenswaren die dezelfde dag niet meer goed zijn nog verkopen?

Met niet meer goed bedoel ik dat er bv 3 aug 2014 opstaat en het die dag 3 augustus 2014 is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
De houdbaargheidsdatum is tot die dag, dat wil niet meteen zeggen dat het daarna bedorven is.
Met vlees zou ik niet riskeren, maar gedroogde dingen zijn vaak jaren na houdbaarheidsdatum nog goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar volgens de wet mag de winkel het niet meer verkopen.

Het beste antwoord

Het hangt ervan af, namelijk of sprake is van een THT- of een TGT-datum.

Producten waarvan de THT-datum (ten minste houdbaar tot) is verstreken, mogen volgens de wet worden verkocht. Als dit gebeurt, is dit op verantwoordelijkheid van de verkoper. Producten met een verlopen TGT-datum (te gebruiken tot) mogen niet meer worden verkocht.

"Op verpakkingen kunnen 2 soorten houdbaarheidsdatums staan: een THT-datum (ten minste houdbaar tot) of een TGT-datum (te gebruiken tot).

Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan. Je kunt het dan vaak nog wel veilig eten.

Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. Na de TGT-datum moet je de producten weggooien. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.

Hoe lang een product houdbaar is, moet op de verpakking te vinden zijn. Zolang de verpakking niet geopend is, kun je het product bewaren tot de houdbaarheidsdatum. Er zijn twee mogelijke aanduidingen:

◾THT-datum (ten minste houdbaar tot)
◾TGT-datum (te gebruiken tot)

THT-datum

THT staat voor 'ten minste houdbaar tot'. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit, zoals smaak, geur of kleur van het product, achteruit gaan. Je kunt het vaak nog wel zonder gevaar eten. De fabrikant garandeert tot de THT datum een smaakvol en veilig product.

TGT-datum

TGT staat voor 'te gebruiken tot'. Een TGT-datum staat op voedingsmiddelen die je maar kort kunt bewaren, zoals vlees, vis, voorgesneden groenten, koelverse maaltijden of verse vruchtensappen.

Deze datum is de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken. Na deze datum kunnen er namelijk ziekteverwekkers, zoals bacteriën gaan groeien. Deze kun je vaak niet zien, ruiken of proeven, maar je kunt er wel ziek van worden. Na de TGT-datum moet je het product dus weggooien."

Toegevoegd na 10 minuten:
In het voorbeeld van de vraag:
Als er een THT-datum op staat van 03-08-14 mag het op die dag en ook de dagen daarna verkocht worden.
Als er een TGT-datum op staat van 03-08-14 mag het alleen die dag nog verkocht worden (en zal de koper het product op de dag van aankoop moeten gebruiken).
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Wat is nu precies het antwoord?
Wanneer mag je als er "3 aug 2014" op staat het artikel niet meer op 3 augustus 2014 verkopen?
Computoon
9 jaar geleden
Het lijkt me wel handig dat ik dit aan het antwoord toevoeg... Wordt geregeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit klopt dus niet •TGT 03-08-2014 wil dus zeggen te gebruiken tot 03-08-2014 en niet tot en met 03-08-2014. het mag tot en met 02-08-2014 gebruikt worden en daarna niet meer!
het mag dan ook NIET meer verkocht worden op 03-08-2014
Computoon
9 jaar geleden
Taalkundig heb je gelijk. Maar 'tot' in de afkorting TGT moet in de 'tot en met betekenis' gelezen worden. In verschillende bronnen wordt namelijk vermeld: NA die datum moet je het weggooien (enz.) Dus de TGT-datum is de uiterste verkoop- en consumptiedag.

Andere antwoorden (1)

Als er 3 augustus op staat mag het tot en met 3 augustus verkocht worden. De houdbaarheid is tot en met die datum gegarandeerd. Zie verder: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/houdbaarheidsdatum-tht-tgt-.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb in een supermarkt gewerkt en producten die op de houdbaarheidsdatum niet zijn verkocht worden soms mee gegeven aan de medewerkers. Geen enkele filiaal manager wil dat zijn medeweker de volgende e dag afbelt vanwege een voedselvergiftiging
Computoon
9 jaar geleden
De supermarkt kan er ook voor kiezen (ik denk dat dat ook gebeurt) om producten waarvan de TGT-datum bijna bereikt is tegen korting weg te doen.