Hoe maak je prei het beste schoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Jezzy ik om 6 uur prei ga eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super het was heerlijk Cindy,het snijden ging in het begin even lastig maar alles is op nu,zelfs dat groene eronder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed! :-)

Het beste antwoord

Eerst grof afspoelen nadat je de buitenste bladeren eraf hebt gehaald. Even goed met je handen erlangs als je afspoelt. Je bent dan het meeste zand kwijt. Daarna snijd je het en spoel je het nogmaals af met behulp van een vergiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik snijd de prei alvast in stukjes, zo groot als ik ze nodig heb. En trek ondertussen alle bladeren weg. Dan gooi ik alle stukjes in een pan en was alles dan een paar keer. Meestal spoel ik 3 keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de lengte doorsnijden en dan goed afspoelen met koud water.
Daarna in stukjes snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het in stukken snijden(nadat de bladeren verwijderd zijn) en afspoelen laat ik de prei nog een paar uurtje in water staan waar ik zout bij in doen. Hier kunnen luizen enz niet tegen, die komen dan boven drijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snij ze eerst in kleine ringetjes. als er heel veel zand op zit hou ik ze van tevoren al even onder de kraan.
als ik ze gesneden heb doe ik ze in een vergiet. en spoel ze goed door. en niet teveel tegelijk in het vergiet. zo kun je het met je handen even een beetje wassen nog
13 jaar geleden
Als je prei meteen in kleine ringetjes snijdt , ben je een eeuwigheid bezig al het zand er uit te spoelen, voor over dat al lukt.

Makkelijker is aan de boven- en onderkant de slechte stukjes er af te snijden (het kontje en het wat verlepte look), en de rest van de prei in de lengte te halveren.
Onder de kraan kun je nu precies op de overgang van wit naar loof op elke ' laag' het zand heel makkelijk uitspoelen / wegvegen.

De prei een beetje droogzwiepen boven de wasbak, en DAN pas ins (halve) ringetjes snijden. Gaat veel sneller en altijd 100 % zandvrije prei.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het groen van de prei kun je trouwens uitstekend eten, en maakt dat het er aantrekkelijker uitziet in de pan. Dus vooral niet al het loof er afsnijden, alleen de lelijke stukjes. Veel mensen gooien feitelijk de halve prei weg, wat niet alleen de smaak niet ten goede komt, maar ook gewoon ordinaire verspilling is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd in de lengte snijden en dan goed afspoelen met koud water, dan word hij ook beter gaar als je het kookt......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snijd eerst het onderste 'wortelstuk'eraf en dan de bovenste donkergroene bovenkant. Als de buitenste bladeren droog of zacht zijn haal ik die er ook af.
Vervolgens snijd ik met een scherp mes de steel in over de lengte. Voor kleine stukjes snijd ik hem door de helft over de lengte. Dan snijd ik hem in dunne plakjes ( of grove, ligt eraan waarvoor ik hem gebruik). De halve
ringetjes gooi ik in een vergiet. Ik laat dan de kraan flink erover stromen en maak intussen al omhusselend met mijn vingers de ringetjes wat los. Zo spoel ik hem snel schoon want groente moet je nooit lang in water laten liggen (vitamine verlies) en hij is dan echt schoon hoor.
Zand voel je nl.ook met je handen en aarde zie je.
amc
13 jaar geleden
Je kunt het natuurlijk ook door een ander laten doen.
Koop het gewassen en gesneden in de winkel.

Lekker handig en de tijd die je nu niet hoeft te verklungelen met het schoonmaken van prei, kun je lekker anders besteden.

Veel plezier!

Trouwens, ik snij het in stukken en spoel het diverse keren en laat het een tijdje in zout water staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen vergiet hebt geen zin hebt om af te wassen, kijk hier hoe je handig een prei wast.

1 Snijd de prei in de lengterichting door. Tot op een paar centimeter van het uiteinde.
2 Draai de prei om en herhaal de handeling. Nu kun je gemakkelijk het zand verwijderen wanneer je hem onder de kraan houdt.
3 Snijd de prei in kleine of grove stukken

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk maar eens naar de video !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ringen snijden en in een vergiet afspoelen.