Vul een doorzichtig glas met water en leg het ongekookte ei (wanneer een ei gekookt is werkt deze test niet meer) er voorzichtig in.

Als je meerdere eieren tegelijk wilt controleren kun je ook een doorzichtige kom gebruiken. Wanneer het ei:
- op de bodem, helemaal plat op zijn zijkant blijft liggen, is het ei vers.
- op de bodem blijft liggen en met de punt een klein beetje schuin omhoog wijst, is het ei ongeveer 1 week oud.
- op de bodem blijft liggen maar met de punt helemaal omhoog wijst, is het ei ongeveer 2 à 3 weken oud.
- blijft drijven, is het bedorven en kun je het niet meer eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook met een gebakken ei werkt deze test niet :)

Andere antwoorden (4)

De drijfproef: een vers ei in een kom met zout water (1l water en 100 gr zout) zal plat op de bodem blijven liggen. Hoe ouder het ei hoe meer de stompe kant naar boven komt. Is de luchtkamer reeds groot (na ongeveer 6 weken) dan kan het ei zelfs drijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het vel er lastig vanaf krijgt is het meestal vers. Je kan het ook zien door het rond te draaien, stil te leggen en weer los te draaien en dan is het vers als het doordraait. Al kan dit ook precies andersom zijn.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door er aan te ruiken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of even aan de kip vragen...
Ik maak de lippen met mijn tong wat nat en druk de bolle kant van het ei er tegenaan. als ik onmiddellijk warmte voel, is het ei nog eetbaar. Blijft het koud, wees dan voorzichtig.
Door de aanwezige luchtkamer (lucht isoleert), blijft de warmte van je lippen ter plaatse. Dat voel je zeer goed. Is de luchtkamer verdwenen, dringt je warmte in het ei waardoor je de koude die het ei afgeeft, voelt. Meestal is het ei dan bedorven.

let op: eieren kunnen zeer lang goed blijven. Ook buiten de koelkast. De schaal is een burcht voor bacteriën. De meeste, vaak salmonella, zitten steeds op het ei. Rouwe eierproducten zoals bavarois oa, kan je niet lang bewaren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij een hard gekookt ei, zal de dooier donker worden aan de zijkant tot bijna zwart. Bedorven is het daardoor nog niet, maar best niet meer eten. Het ziet er trouwens niet meer smakelijk uit.
Onze zintuigen kunnen bij een ei perfect hun werk doen, zelfs veel beter dan de datum die erop staat.