Waaruit bestaat broodvet en waardoor kun je het vervangen?

Ik bak zelf brood en kom soms in recepten 'broodvet' tegen. Meestal gebruik ik dan een scheutje olijfolie als vervanging.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.3K

Het beste antwoord

Broodvet kan uit gehard palmvet of ander plantaardig vet bestaan. Vroeger voegde men er zelfs varkensreuzel aan toe. Maar eigenlijk hoef je helemaal geen vet of olie toe te voegen, als je het brood dezelfde dag opeet. Het word gewoon sneller droog en "oud". Met een weinig vet blijft het langer "vers". In een brood van de bakker mag max 5 % vet zitten.Maar niet iedere ambachtelijke bakker verwerkt vet in het brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het 'broodvet' wat jij bedoeld,wordt in de bakkerij broodverbeteraar genoemd.De link naar wiki laat zien wat er allemaal in zit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Broodverbeteraar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De precieze samenstelling is een beetje het geheim van de smit vrees ik, maar broodvet is een speciaal soort (plantaardig) vet dat als toevoeging in brood gebruikt wordt om het langer houdbaar en smeuiiger te maken. Vooral voor erg donker brood (moeilijl luchtig te krijgen) schijnt het heel geschikt te zijn. En in tegenstelling tot olijfolie (die je inderdaad ook prima kunt gebruiken in versgebakken eigen brood, net als slaolie) is het smaakloos.
Het is in de regel een onderdeel van een totaalpakketje 'broodverbeteraar' , meestal in poedervorm, en alle lekkerdere, duurdere broodsoorten bevatten dit eigenlijk. Het is dus niet perse ongezond of kunstmatig ofzo, het maakt het brood alleen signifikant luchtiger, lekkerder en beter houdbaar. Ei helaas is het eigenlijk alleen voor bakkerijen te koop, maar als je je best doet bij de groothandel is er wel aan te komen. Wel duur trouwens.

Een goede broodverbeteraar om zelf te maken (van een Marokkaanse vriendin die veel (wit) brood bakt :
Beetje (sla)olie (neutrale, of als je van de smaak houdt mag olijfolie ook) , schepje suiker, scheutje lecitihine (is in de supermarkt te krijgen, in het Zonnatura-schap), melkpoeder (oplosmelk, geen koffiemelk ! Verkrijgbaar in de Turkse winkel), en vitamine-c-tabletjes (ca. 2 per kilo deeg).

Een beetje experimenteren met de hoeveelheden dus, want het ene meel is het andere ook niet, maar zeker als je met het allergoedkoopste meel lekker luchtig, verteerbaar, licht brood wilt kunnen bakken, heb je echt wel wat kunst- en vliegwerk nodig. Met alleen gist ga je het niet redden.

In sommige Turkse winkels (grotere Turkse supermarkten) hebben ze trouwens kant-en-klare broodverbeteraar ; even navragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry ; scheutje lecithine wordt lastig, doe maar gewoon een beetje / klein schepje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik altijd boter maar andere soorten vet lijken me ook prima. Het nadeel van olie is dat je moeilijker een knapperige korst krijgt, als je daarvan houdt. Dat broodvet is doorgaans gehard plantaardig vet dat transvetten bevat. In sommige landen is dat verboden maar ja, de commerciële belangen zijn groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broodvet is gewoon vet verrijkt met smaakstoffen.

Je kunt heel goed olijfolie of roomboter gebruiken. Margarine kan natuurlijk ook.