kan je een ondiepe dikke stalen pan ook als ovenschaal gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13.1K

Antwoorden (6)

Als de pan in de oven past, kan je dat doen. Er zijn speciale steelpannen die dat mogelijk maken om een krokante laag te maken terwijl het gerecht in de pan blijft.
Zorg ervoor dat de pan goed ingesmeerd met vet wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan prima, vroeger werden gietijzeren ovenschalen gemaakt voor die hittebestendige glazen ovenschalen er waren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wel is de wand van een stalen pan dunner dan bij zo'n gietijzeren schaal, maar ik verwacht toch niet dat het heel snel zal aanbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mits de steel van staal/ijzer is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tefal pannen met bakelieten of aluminium handgrepen en knoppen zijn over het algemeen geschikt voor de oven tot
175 graden C. Bakeliet kan meestal 1 uur in de oven, ik zou het niet langer doen. Pannen met roestvrijstalen handgrepen en knoppen zijn geschikt voor de oven tot 260 graden C.
De anti-aanbakpannen van bijv. Tefal mogen nooit in de oven. Roestvrijstalen en gietijzeren pannen kunnen eigenlijk altijd en bij andere pannen staat op de gebruiksaanwijzing of ze ovenbestendig zijn. De pannen van Creuset zijn helemaal ideaal voor de oven. Ze zijn van gietijzer met een geëmailleerde binnenkant.
Pannen met kunststof handgrepen en knoppen kunnen niet in de oven. Bij te hoge temperaturen drogen ze uit en barsten of smelten zelfs.
amc
13 jaar geleden
Ik denk niet dat dat kan. Ik denk dat het eten erin aanbrandt en de pan naar de ratsmedee.

Toegevoegd na 23 uur:
toevoeging: ik bedoel een stalen pan in mijn antwoord. Een gietijzeren pan kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar let op. De handvatten of steel moet echt een geheel zijn met de pan. Ook van hetzelfde materiaal. Anders kan door verschillende op te nemen temperaturen van de materialen er een wrijving, spanning o.i.d. ontstaan waardoor de pan kapot gaat en de oven schade ook nog schade kan oplopen.