In de recepten van Delicious wordt vaak gesproken over 'boter', is dat roomboter of margarine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (3)

Je kunt ze allebei gebruiken, ik gebruik meestal margarine.

Toegevoegd na 29 seconden:
Tenzij anders staat vermeld natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Margarine is geen boter, dus als er gesproken wordt over boter, bedoelen ze ook boter.
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ Inderdaad. Boter=boter, margarine=margarine.
bamibal
12 jaar geleden
@araignee: dat je het kunt vervangen is niet de vraag. Het gaat erom dat boter gewoon boter is, en niet anders.
flyingcrow
12 jaar geleden
ROOMboter dus!
flyingcrow
12 jaar geleden
men bedoelt roomboter.
Ivana
12 jaar geleden
Het woord room-boter is pas ontstaan nadat de margarine was uitgevonden. De echte naam is boter, zonder toevoeging. Door oude mensen wordt het ook wel "beste boter" genoemd. Ook deze uitdrukking werd pas gebruikt nadat de margarine haar intrede had gedaan.
Die toevoeging "beste" zou nu niet meer ter sprake komen, omdat boter slechter is voor hart en bloedvaten dan margarine.
Boter is roomboter en is een dierlijk product met verzadigde vetten (80% vet).
Margarine is een vervangend product voor boter en is een plantaardig product met onverzadigde vetten (80% vet).
Uit oogpunt van gezondheid (hart en vaatziekten) is het dus beter om margarine te nemen. Maar als je voor de lekkere smaak gaat wint de roomboter het (is mijn mening).
De verwarring ontstaat dat de term boter in de volksmond gebruikt wordt voor zowel roomboter, als ook voor margarine maar ook voor halvarine (40%vet en ook plantaardig). Hoe vaak hoor je niet van "hé geef me de boter eens even aan" en dan bedoelt men b.v. de Blue band = halvarine.