Hoe blijven de saucijzenbroodjes van de supermarkt lang houdbaar buiten de koeling?

Vertrouwende op de verpakking en omschrijving zou het allemaal in orde moeten zijn, maar toch ben ik curieus hoe dit product buiten de koeling lang houdbaar blijft omdat er vlees inzit. Is het vacuüm verpakt of komt het omdat het voorgekookt is dat het bijna 2 maanden goed blijft? Linkje naar betreffende product; http://www.ah.nl/producten/product/wi199770/ah-saucijzenbroodjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
27.1K

Het beste antwoord

Omdat er allemaal conserveringsmiddelen aan toegevoegd worden. Maar er zijn nog veel meer manieren om iets 'langer houdbaar' te maken; wecken, pasteuriseren, steriliseren, roken, fermenteren o.a. (zie bron)

Met droge artikelen worden veel zaken toegevoegd om e.e.a. langer houdbaar te maken. De zogenaamde E-nummers.
[Een daarvan , weet ik , wordt veel in Chinese produkten gebruikt : V-tsin. Het zou de smaak bevorderen , maar ook wordt er voor gewaarschuwd. ]

"Conserveermiddelen
Conserveermiddelen zijn stoffen die worden toegevoegd aan voedingsmiddelen om producten langer houdbaar te maken. Deze stoffen maken het product bijvoorbeeld zuurder, zoals azijnzuur (E260). Conserveermiddelen hebben een E-nummer. In de wet staat in welke producten het gebruikt mag worden en hoeveel er maximaal aan producten mag worden toegevoegd. " (uit de bron)

Door het toevoegen van conserveringsmiddelen worden bijv. saucijsenbroodjes langer houdbaar. Kijk in de produktinformatie/ samenstelling van de AH saucijzenbroodjes en zie de E-nummers en de rest (héél veel toevoegingen >stabilisator, smaakversterker, emulgator).

Antwoord

Hoe meer ingrediënten er aan een produkt toegevoegd worden , hoe LANGER het HOUDBAAR is.

Maar ook betekent dit dat het niet een 'vers' produkt is, zoals je een vers saucijzenbroodje bij de (banket-)bakker kunt kopen (niet in plastic verpakt, maar gewoon los, omdat het de afgelopen nacht is gebakken > vers dus!)

Ja , inderdaad , dat is ook duurder , niet zo gek, want de kwaliteit van de grondstoffen verschilt enorm > vers contra houdbaar ( maar ook de hoeveelheden , maken verschil).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel afbakproducten zijn gedeeltelijk gegaard hierdoor zijn een aantal schimmels en ziektekiemen al gedood.
Omdat ziektekiemen (bacteriën en schimmels) zuurstof nodig hebben worden deze producten onder beschermende atmosfeer verpakt, deze bevat dan vaak geen zuurstof