Waarom voelt je tong zo 'rauw' na het eten van een koud patatje?

En niet na het eten van een koud Raspatatje..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik eet die nooit koud. maar wel intresant+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik eet het ook niet bewust koud...maar het komt wel eens voor dat je een wat koud geworden patatje eet en dan dat rare gevoel op de tong krijgt.

Het beste antwoord

Vroeger was dat inderdaad heel erg, de laatste jaren is het me nooit meer opgevallen.
Het heeft namelijk te maken met het vet waarin de patat gebakken is. Is dat hard vet (frituurvet of ossewit), dan laat het als het afgekoeld is een vieze witte rauwe laag achter. Niet te pruimen. Patat gebakken in vloeibaar vet (dat ook na afkoelen vloeibaar blijft, zonnebloemolie bijvoorbeeld) heeft dat niet, en blijft zelfs redelijk smakelijk. Al is het warm beduidend lekkerder.

Maar die gore harde witte koude frieten zie je echt bijna nergens meer ; de meeste snackbars gebruiken tegenwoordig olie, vloeibaar of halfvloeibaar minimaal. Is ook beduidend gezonder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat je het met Raspatat niet hebt, ligt vermoedelijk aan de snackbar waar je het koopt : die zullen vloeibaar vet gebruiken. Ik herinner me namelijk van het zwembad van vroeger, dat ook de Raspatat behoorlijk goor werd als-ie koud was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Denk dat het door het aanwezige vet in de patat is en wat is een raspatatje? Zijn daar papieren van de afkomst van de aardappels bij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat gestolt vet van de frituur...een koud raspatatje is op een andere manier gemaakt dan een gewoon frietje en word door een pers gestampt terwijl je erbij staat en is dus niet voorgebakken...een gewoon patatje is dus 2 keer door de frituur gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, neem een patatje van geen enkel ras, dan heb je ook geen problemen. Een patatje van een gewone ordinaire bint of eigenheimer, dat lijkt me het beste! En vervolgens moet je je patatje warm eten, is ook nog
goede oplossing, en in ieder geval smakelijker! Wat mij betreft: voor de toekomst, Smakelijk eten!!!

e