Als je als ouder besluit om vegetarisch te eten, moet je dan ook je kinderen vegetarisch laten eten?

Dit n.a.v. een discussie met een vegetarische vriendin. Ik vind het namelijk een bewuste keuze van de ouders, maar niet van de kinderen (te jong om zelf dit soort keuzes te kunnen maken).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Jonge kinderen kunnen dergelijke keuzes uiteraard nog niet maken. Dat het kind goed en verantwoord te eten krijgt is de verantwoordelijkheid van de ouders. Als de ouders ervoor kiezen om hun kind vegetarisch te voeden is dat uiteraard prima. Zij eten uit principe geen vlees en het zal in veel gevallen ook tegen hun principe in gaan om hun kind wel vlees te geven. De ouders zullen wel heel goed op moeten letten dat zij hun kind alle voedingsstoffen geven die het kind nodig heeft, want kinderen zijn keihard in de groei en hun lichaam heeft bepaalde voedingsstoffen absoluut nodig.

Kinderen van ouders die in wat dan ook geloven zijn aanvankelijk te jong om keuzes te maken en worden grootgebracht in het geloof van hun ouders. Hier is niets mis mee als de ouders het belang van het kind maar goed in het oog houdt en het kind de vrijheid geeft om zijn/haar eigen keuzes te maken als het kind daar oud genoeg voor is. Echter als de gezondheid of het welzijn van het kind tekort komt door de principes van de ouders dan moeten de ouder hun principes opzij zetten ten behoeve van hun kind. Als ouders hun kind dus vegetarisch opvoeden, en zij doen dat op een verantwoorde wijze, dan kan dit prima, maar als de principes zo ver gaan dat het kind veganistisch opgevoed wordt en ook geen zuivel e.d. krijgt, kan het kind wel sommige tekorten aan voedingsstoffen krijgen. De ouders zullen dan het belang van het kind voorop moeten stellen.

Overigens eten juist vegetariërs vaak heel bewust en gezond. Nu kun je als buitenstaander je zorgen maken omdat je denkt dat vlees onmisbaar is als voedingsstof (is overigens niet zo). Er zijn echter ook mensen die hun kinderen te veel en ongezond eten geven (fastfood, chips, cola, snoep etc.) waardoor het kind overgewicht krijgt en mogelijk suikerziekte. Dit is eenzelfde soort discussie. Het kind is te jong om (goede) keuzes te maken. Dit moeten de ouders doen!

Gelukkig wordt in ons land de groei en ontwikkeling van jonge kinderen goed in de gaten gehouden. Ouders zullen dus op consultatiebureaus voedingsadviezen voor jonge kinderen krijgen en in sommige gevallen ook hulp krijgen van een diëtiste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezegd :-)

Andere antwoorden (14)

Waarom niet?
Het is niet schadelijk voor het kind om het niet te eten, waarom zou je dan speciaal voor het kind vlees halen? Wel vind ik dat op gelegenheden waar er vlees aangeboden wordt, het kind zelf moet kunnen kiezen om het wel of niet te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vraagstelling voel ik al iets van een onterechte assumptie over vegetariërs. Ik ben zelf vegetariër en ik herken hier iets in van de volgende trant: Omdat ik een levenskeuze heb gemaakt om geen vlees te eten zadel ik hier andere mensen mee op. Ik wil dat even recht zetten ik vind, en ik weet dat veel mensen die mening delen. Het is mijn eigen keuze om vegetariër te worden en daarin wil ik niet alleen vrij zijn om te kiezen maar moeten andere ook vrij zijn. Maar het gaat mij ook weer te ver om kinderen die nog te jong zijn om zelf die keuze te maken vlees voor te schotelen. Als dat kind oud genoeg is om zelf een keuze te maken zou ik het hem vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een kind er wel mee op laten groeien, een kind heeft namelijk veel meer voedingsstoffen nodig dan een volwassene.

Het is ook goed om een kind zoveel mogelijk gevarieerd te laten eten voor hun eigen smaakontwikkeling, anders lusten ze straks niks meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft uiteraard als ouder een opvoeding vanuit eigen overtuigingen. Manier van straffen, wel of geen religie maar ook het eetpatroon. Als je kind uiteindelijk zijn eigen keus maakt, is dat prima. Dan is het een bewuste keus van het kind zelf. Tot die tijd is het op ouders aangewezen die keuzes maken en je mag ervan uitgaan dat dit met de beste bedoelingen gebeurt.

Andersom kun je het ook bekijken: als je als ouder besluit om vlees te eten, moet je dan ook je kinderen vlees laten eten? Of als je als ouder besluit om vet en ongezond te eten, moet je dan ook je kinderen vet en ongezond laten eten? Etc, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste "moet" je niets; het is gelukkig je eigen keus wat je je kinderen voorschoteld. Daarnaast weet ik dat mijn kids dol zijn op vlees; ze eten eerst braaf hun groente op omdat ze graag een stukje vlees willen (en dat terwijl ik er zelf niet enthousiast over ben) Ik ga ervan uit dat je lijf zelf goed aan kan geven wat het nodig heeft en als kinderen graag vlees eten zal hun lijf daar behoefte aan hebben. Goed alternatief is biologisch vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
War de keuze ook is, tot dat het kind oud genoeg is om zelf de keuze te maken, zul je dat als ouder moeten doen!
Kinderen kunnen prima zonder vlees, zolang je maar zorgt dat ze wel alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vegetarisch eet uit morele overtuiging zal je dat je kinderen ook mee willen geven. Als je vegetarisch eet omdat het gezonder is zal je dat je kinderen ook mee willen geven. Als je meestal vegetarisch eet maar ook wel eens zondigt dan mogen je kinderen ook wel eens een stukkie vlees. Als je kind op een feestje geen knakworst mag en last krijgt met zijn vriendjes dan wordt het misschien een dingetje. Then again, er zijn zoveel dingen die kinderen tegenwoordig soms niet mogen. (suiker, melk, gluten etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt toch het beste voor je kind?
En als je zelf ervan overtuigd bent dat vegetarisch eten het beste is, dan neem ik aan dat je dat dan ook voor je kind beslist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er als ouders voor kiezen je kind iets op te leggen of ze zelf een keuze te laten maken.
Ik zou zeggen, eet thuis vegatarisch, dat is een keus die ouders mogen maken. (vind ik). Worden ze door een vriendje uitgenodigt op een verjaardagsparijtje bij de Mac (of iets dergelijks) laat ze dan (zonder commentaar) gaan.
Naar mijn idee krijgt het kind dan toch de kans om zijn eigen smaak (waarden/normen) te bepalen. en hoeven de ouders hun eigen waarden en normen niet opzij te zetten.

Zo zie ik het trouwens met wel meer dingen:
Ik ben niet gelovig, maar zou mijn kinderen bijv wel voorlezen uit de bijbel. Gewoon om ze mee te geven dat er wel mensen zijn die geloven in een god.
Maar goed dat is misschien een beetje te of toppic
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan geen kwaad, mits ze verantwoord en volledig vegetarisch koken, en als het gezonde mensen zijn die gezonde kinderen op de wereld hebben gezet, kun je daar gerust van uit gaan. Mits ze maar voldoende dierlijke vetten en vitaminen binnenkrijgen door voldoende consumptie van zuivel, kun je eigenlijk alle kinderen prima grootbrengen op een vegetarisch dieet.
Alleen kinderen die heel slecht of heel weinig eten, om welke reden dan ook, (en niet omdat ze de hele dag snoepen natuurlijk) kun je beter ook elke dag wat vlees laten eten als ze dat wel makkelijk eten, maar dat zijn uitzonderingen.

Overigens ben ik geen vegetarier en zal het vermoedelijk ook nooit worden. Maar schadelijk is zeker niet. Anders geldt dat voor een macrobiotisch of veganistisch dieet ; dat is niet eens echt geschikt voor mensen en al helemáál niet voor kinderen. Een veganistische leefstijl en vooral dieet is echt een niet volledig verantwoorde keuze die iemand 100 % zélf moet maken.

Ik weet niet of het zo onverantwoord is dat je juridische stappen zou kunnen ondernemen tegen ouders die hun kinderen een veganistisch dieet opdringen vanwege het gevaar voor hun gezondheid (zoals bij andere vormen van mishandeling en verwaarlozing. --beetje grote woorden in dat verband want ze bedoelen het goed - of ontzegging van medische behandelingen), dat lijkt me eerlijk gezegd sterk, maar voor een normaal vegetarisch dieet hoef je echt voor je kinderen niet apart te koken hoor. Ondervoed zullen ze zeker niet raken. Ik denk zelfs dat er potentieel meer niet-vegetarische ouders zijn die hun kinderen een gevaarlijk onverantwoord dieet voorschotelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie zo veel ouders hun kinderen `voeden`met cola, patat en snoepgoed. Dat is pas een vreemd voedselpatroon.

Het enige wat aandacht nodig heeft is B12. Vegetariers moeten af en toe wat vitamine B12 eten en dus ook aan hun kinderen geven. Voor de overige voedingsstoffen een mens geen vlees nodig.

Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande (Belgische) link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter is 10 en kan zelf de keuze maken of ze wel of geen vlees eet. Ik ben zelf vegetariër ze heeft er absoluut geen problemen mee om met me mee te eten. Ik haal voor haar wel vleeswaren voor op brood.

In een restaurant of bij andere mensen kan ze zelf kiezen of ze vlees eet of niet.

Vegetarisch eten is toch niet ongezond? Waarom zou het een probleem zijn om de kinderen vegetarisch te laten eten? Ik neem aan dat je ook voor jezelf een goed voedingspatroon in acht houdt, dus ook voor je kinderen.

Je kinderen volproppen met koek, snoep, chips en vette dingen lijkt me een veel groter probleem dan ze vegetarisch te laten eten!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ouders maak je keuzes voor je kinderen. Dat hoort nou eenmaal bij het ouderschap. Je legt je kinderen ook op of je ze naar bijvoorbeeld een openbare, christelijke, vrije etc. school stuurt, compleet met de invloed die die keuze heeft. Je legt je kinderen ook op of ze wel of niet naar Pokemon mogen kijken. Je legt je kinderen op hoe laat ze naar bed moeten. En vegetarisch of niet, je legt je kinderen minstens een groot deel van hun jeugd op wat ze eten. Als je besluit dat spruitjes gezond zijn en op het menu verschijnen, krijgen je kinderen spruitjes te eten. Als je besluit dat vis op het menu verschijnt, leg je je kinderen op dat ze vis eten. En als je besluit dat er vegetarisch eten op tafel komt, leg je je kinderen op dat ze vegetarisch eten. Niets mis mee, zolang je erop let dat je kind gezond eet.

Hoe ik zelf overigens van plan ben het te doen als we kinderen krijgen: thuis komt er alleen vegetarisch eten op tafel. Dat is hoe wij leven, en dat is wat wij onze kinderen mee willen geven. Zijn ze buitenshuis, dan mogen ze gerust een stukje vlees eten. Wel zullen we ze, zodra ze oud genoeg zijn om het te begrijpen, uitleggen waarom we zelf geen vlees in huis halen. Het is aan henzelf of ze op dat kinderfeestje ook een broodje knakworst of een hamburger willen eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kinderen met vlees opvoed, dwing je ze om een ongezonde leefwijze te volgen, welke slecht is voor het milieu en veel dierenleed veroorzaakt.

In onze huidige maatschappij is het niet nodig om dode dieren te eten.