Waarom moet de Vegetarische Slager de produktnamen aanpassen??

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft de Vegetarische Slager gesommeerd een groot aantal van zijn productnamen te veranderen. Het gaat om aanduidingen als Visvrije tonyn, Kipstuckjes en Gerookte speckjes.

Zou een ingrediëntenlijst op de verpakking niet voldoende zijn dan?

3.1K
Erna55
6 jaar geleden
Volgens de NVWA kunnen die verwarrend en misleidend zijn. Dat is in strijd met de wet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelf vind ik krabsalade veel ergerlijker, het zit vol vieze surimi, en maar een paar procent krab. Die misleiding is groter dan een product van de veg. slager.
Amadea
6 jaar geleden
Een vergelijkbaar recent geval in Amerika is dat liefde niet als ingrediënt van muesli op een verpakking mag staan.
paulus811
6 jaar geleden
De echte slager moet niet zeuren, in zijn palingworst zit echt geen paling.
Rieneke1
6 jaar geleden
Een enkele klacht schijnt al reden te kunnen zijn tot onderzoek. Vivera en andere veggie producenten mogen gewoon veggie schnitzels blijven verkopen. En er moet toch even wat daadkracht getoond worden na het falende toezicht in slachthuizen, het fipronilgedoe, de hormonen in varkensvlees en limonade wat men toch wel graag onder de pet wil houden..Nou ja, uitstekende reclame voor de VS, de bestellingen zijn niet aan te slepen. En de rest van nederland heeft weer eens smakelijk kunnen lachen.
paulus811
6 jaar geleden
Het is weliswaar uitstekende reklame voor de vegetarische slager, maar niet om te lachen dat deze incapabele en door ons gefinancierde organisatie keer op keer faalt!
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Omdat bedrog niet is toegestaan.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
@paulus811 Die heb ik altijd gemeden, omdat ik niet van paling houd.
Rieneke1
6 jaar geleden
@paulus811, daar heb je helemaal gelijk in, maar ik kies toch maar voor lachen, want er is al zoveel om om te huilen. Het is om te janken, maar ergens ook hilarisch toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat in mijn ogen wel krom is, is dat niet direct alle vegetarische producten met een vlees/diernaam bekeken worden. De vegetarische slager heeft ook deels de gewoonte overgenomen van Quorn en andere voor hun die dezelfde constructie toepasten qua naamgeving.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat de toezichthouders van het NVWA ervan overtuigd zijn dat wij niet meer in staat zijn om het opschrift 'vegetarisch' te kunnen lezen, laat staan dat wij in staat zijn om zonder hun hulp te merken dat wij per ongeluk een vegetarische slagerij betreden, behoeden zij ons voor vergissingen die misschien wel fatale gevolgen kunnen veroorzaken. Dit kan alleen maar worden voorkomen door de productnamen aan te passen zoals schnitzelgate het ook graag ziet. https://www.rtlnieuws.nl/economie/column/sanne-boswinkel/beste-nvwa-ik-ben-niet-debiel
paulus811
6 jaar geleden
@Rieneke1, ben het met je eens hoor. Maar ik zou het serieus jammer vinden als de namen moeten worden aangepast. Het is nu heel duidelijk voor welk echt vlees het product een alternatief is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er moet ergens een grens zijn.
http://trendslator.nl/2013/10/14/de-vegetarische-revolutie/ (alleen voor het plaatje)
Als ze "kip" groot schrijven een "plantaardig" klein dan zijn ze niet slim bezig.
Ik ben er dan ook voor om naar eerlijke namen terug te gaan. Wat is er mis met vega balletjes, waarom willen ze het naar vlees noemen?
(het smaakt er ook niet naar, hooguit vergeleken met kilo knallers) En als ze een beetje pech hebben kunnen ze er nog een probleem bij krijgen. Hun naam:
Slager: een verkoper van vlees.
Maar omdat ze daar duidelijk eerst vegetarisch in hetzelfde lettertype voorzetten is dat duidelijker. Verder denk ik dat ze het helemaal niet erg vinden, allemaal (bijna) gratis reclame. ps. kipvervanger e.d. zal gewoon gebruikt mogen worden.
pps. krabsalade: dat er van andere produkten ook weinig klopt is geen reden om het bij deze toe te staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
vega-spekjees smaken echt wel naar spekjes, en vega-kip smaakt ook naar kip.
de vega-braadworst smaakt heel anders, maar is veel lekkerder!

Het beste antwoord

Omdat die namen/termen nu eenmaal beschermd zijn en onjuiste claims verboden zijn.

"Zou een ingrediëntenlijst op de verpakking niet voldoende zijn dan?"
Nee, in principe zou gezond verstand al voldoende moeten zijn om te begrijpen dat een vegetarisch product geen van de ingrediënten bevat. Het gaat hier om een principekwestie.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Ook al worden die vlees- en visvervangers iets anders geschreven, ze doen wel aan het oorspronkelijke product denken, aldus de NVWA in een toelichting. Dat veroorzaakt verwarring, vindt de toezichthouder."

https://www.ad.nl/binnenland/vegetarische-slager-moet-productnamen-veranderen~ac24bc39/

Toegevoegd na 17 minuten:
"Zou een ingrediëntenlijst op de verpakking niet voldoende zijn dan?"

Dan zou je nooit meer een productnaam kunnen vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Castle
6 jaar geleden
De vraag omtrent de ingrediëntenlijst komt voort vergelijkbaar met uw voorbeeld van krabsalade waar merendeel surimi in zit (witvis). Het is bij meer producten zo dat de naam niet echt overeenkomt met de ingrediëntenlijst. Dus ik dacht waarom nu opeens bij de producten van de Vegetarische slager wel.
Erna55
6 jaar geleden
https://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/vega-kipstuckjes-mag-niet-meer-producent-moet-namen-vleesvervangers-veranderen~a4519729/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat er bij de vegetarische slager daadwerkelijk geen tonijn of kip of wat dan ook te vinden is. In krabsalade zit wel daadwerkelijk krab. In mijn ogen is dus de regel niet goed opgesteld door de wetgever. De NVWA houdt de regels wel goed aan. Maar tegen krabsalade waar weinig krab in zit is met deze regels ingrijpen niet mogelijk. Je zou dan of een percentage moeten gaan stellen of de regel dat een gelijkend product ook in de naam moet of dat er meer krab in moet dan surimi. Als de vegetarisch slager er een beetje zalm aan toe zou voegen zou hij goed zitten (althans ik weet niet of vegetarisch een wettelijke term is) maar zou hij zijn klanten kwijtraken.
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee, ze moeten de benaming aanpassen omdat er een klacht over is ingediend. De schappen liggen vol vegetarische worstjes, schnitzels, gehakt enz, maar die hoeven hun benaming niet aan te passen. Daar is nog geen klacht tegen ingediend. Wat een paljassen he :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan klagen wat ik wil over Unox knakworsten, maar als er in een pot "Unox knakworsten" knakworsten zitten dan kan de NVWA er niets tegen doen. Dat er mogelijk een politiek element achter zit heeft niet veel met de vraag van doen.
(Dan had de vrager de vraag anders moeten stellen, waarom wordt fabrikant X wel aangepakt voor naam Y en fabrikant A niet voor naam B. Ik weet niet of de NVWA onderscheid maakt in benamingen als deze slaan op een gerecht/bereidingswijze vs benamingen die slaan op dieren/dierlijke producten. Bedenk goed dat de claim kip of koe, of biefstuk en kippenpoot wat anders is dan een claim als hamburger of schnitzel. In mijn ogen zou de NVWA bij een degelijke klacht gewoon een openbare brief aan alle fabrikanten moeten richten. Wellicht is een klacht wel de aanleiding geweest, maar de NVWA werkt niet enkel op klachtbasis, de klacht zal wel gegrond moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schnitzel
"Een schnitzel is een gerecht dat bestaat uit een dun gesneden stuk gebraden kalfsvlees, kippenvlees, varkensvlees of tofoe"
Uitgaande van wiki, kan schnitzel gewoon gebruikt worden, het is perse van vlees gemaakt.
Gehakt = gemalen vlees, dat woord kan dus niet gebruikt worden. Over de klachten: Nu de NVWA aanpassingen laat doen, zullen er waarschijnlijk meer klachten komen. Beetje vergelijkbaar met een proefproces.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In grote lijnen kloppen de antwoorden, maar dan wel enige nuances.
Een zogenaamde 'fantasienaam' is iets wat de wet toelaat, maar het is ook bij wet geregeld dat de AANDUIDING van een waar niet misleidend mag zijn, en het probleem met aanduidingen zoals "tonyn", "speck" en al die andere varianten is dat het misleidend zijn, omdat de suggestie opwekken dat het om iets anders gaat dan wat het is. Het feit dat er in de ingrediëntenlijst iets anders staat dan vis of vlees doet niets hieraan toe.
"Gehakt" is een beschermde aanduiding, dus dat mag nergens anders voor gebruikt worden dan voor gehakt. 'Gehakt' als bijvoeglijk naamwoord mag overigens wel, zoals b.v. in "gehakte groente".
In dit geval is de aanleiding tot starten van het onderzoek een consumentenklacht, inderdaad, maar dit kan ook aanleiding geven om soortgelijke problemen bij andere fabrikanten ook aan te pakken. De tijd zal het leren...
SimonV
6 jaar geleden
Misschien toevoegen:
" De Vegetarische Slager hoeft zijn etiketten toch niet te veranderen.
Nu zegt de warenautoriteit dat de klacht niet ging over producten die in de schappen liggen, maar gaat over de aanduidingen op de website van het bedrijf. Daar zou bij sommige producten, zoals boterhamworst, filet americain, kipspiesjes en kip-shoarma, niet goed aangegeven zijn dat het vegetarische producten betreft." https://www.ad.nl/den-haag/toch-geen-verbod-etiket-vegetarische-slager~a4ffed81/

Andere antwoorden (1)

Omdat vegetarisch gehakt, niet echt gehakt is, en zo kunnen consumenten in de war raken.