word ik niet ziek van mijn slavink van vanavond?

Slavink bij onze ambachtelijke slager gehaald. In hele hete pan met boter die al snel bruin werd de slavinken in ongeveer 5 minuten bruin en redelijk krokant gebakken (ik was vergeten timer te zetten)

Toen in de oven met zo'n 200 graden. (ik zet de ovenstand wel op 250 maar die temperatuur haalt hij niet meer, en af en toe de ovendeur open om naar het vlees te kijken dus denk rond de 200)

Had geen alaminiumfolie meer dus bakpapier om de schaal gedaan. Na een kwartier omgedraaid en toen nog iets langer dan 15 minuten.

Toen we de slavink in het midden doorsneden zag deze er bruin uit, maar toen we een stuk van de buitenste rand sneden zaten er kleine lichtroze plekjes op.

Uiteindelijk toch maar opgegeten maar nu maak ik me zorgen.

Kan het geen kwaad?

Ik lees ergens op internet dat vlees lichtroze kan blijven door het gebruik van bepaald soort zout door de slager. Er zat natuurlijk spek omheen.. Maar de bal gehakt van gisteren was denk ik van het hetzelfde vlees en die was alleen maar bruin..

9 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

meestal kan je rauw vlees ook rauw eten bvb rund van varken weet ik niet zeker maar als het goed verhit is zijn alle bac door en kan je het gewoon eten

Toegevoegd na 1 uur:
als je varken tot boven de 70 graden is geweest dan zijn de bacterien eruit en bij rund is dat boven de 63,9 graden precies als je de oven op 200 graden hebt gezet zijn de bacterien eruit en kan je het gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als het vlees lang genoeg verhit is is de kans dat je er ziek van wordt erg klein.rauw vlees kan ziekmakend zijn maar dat hoeft niet altijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je hoeft je geen zorgen te maken, al zijn het kleine stukjes vlees die net niet goed zijn kan je lichaam dat wel trekken. als je (bijna) elke dag groeten en/of fruit eet is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lucius0605
9 jaar geleden
wat heeft groenten of fruit er mee te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dan heb een weerstand, dan kan je lichaam beter bactirien verwerken.
lucius0605
9 jaar geleden
oh oke, nou ben geen ster eter wat betreft fruit, groente proberen we wel regelmatig te eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eet je wel gezond?
lucius0605
9 jaar geleden
nou ja doe mijn best. afgelopen weken was het wel vaak diepvriespizza (met spinazie, met champions) en noodles en dat soort dingen. Nu de afgelopen dagen weer veel sperziebonen en broccoli gegeten. In de regel proberen we gewoon groenten te eten 's avonds. fruit eet ik soms. drink wel jus d' orange en ander vruchtensap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke, als je dat namelijk niet doet ben je vatbaarder voor de griep. probeer fruit en groenten eten voort te blijven zetten!
lucius0605
9 jaar geleden
ja precies! maar hoop vooral dat de stukjes roze niet kwamen omdat het vlees niet gaar was, midden was wel bruin, maar van zout ofzo. heb keer heftige voedselvergiftiging gehad en ben sinsdien daar beetje bang voor.. brr..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
snap ik, maar je hoef je geen zorgen te maken....
lucius0605
9 jaar geleden
ik slik wel allerlei immuunonderdrukkende medicatie voor ziekte van Crohn en heb pds (prikkelbare darm syndroom) dus voedselvergiftiging en niks kunnen binnen houden is echt niet handig voor mij weetjewel. naja ik hoop meer dat het niet was dat het niet gaar was, maar gewono van zout ofzo. het midden was wel bruin.. en dat het anders maar een heel klein stukje was wat niet gaar was..
Als jij de slavink gedurende de tijd gebakken hebt die je opgeeft, moet je een uitgedroogd door en door gaar product overgehouden hebben, waar je nooit ziek van kunt worden. Bestudeer eens de diverse bereidingstijden van vlees, dan hoef je geen angst te hebben om fouten te maken.