Hoe komen die glimmende beestjes in meelprodukten? Ik heb zelfs afgesloten bussen gebruikt en dan zitten ze zelfs op de bodem in de bus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Zowel meelmijten (Tyroglyphus Farinae) als schimmelmijten
zijn erg klein en daarom valt een aantasting pas op
als er al een zeer ernstige aantasting is.
De aangetaste producten hebben dan een witte stoffige bewegende bovenlaag.
Beide mijten worden maximaal een halve millimeter groot.
De mijten kunnen zich alleen ontwikkelen als de produkten
door vocht zijn aangetast of zich in een vochtige ruimte bevinden.
Zowel de meelmijt en de schimmelmijt hebben een veel
grotere menukaart dan hun naam doet vermoeden.
Ze tasten niet alleen meel of schimmels aan, maar ook graanprodukten,
diervoeder, gedroogd fruit, tabak, etc.
Zolang het maar door vocht is aangetast.
Met name ventileren zorgt ervoor dat de mijten niet tot ontwikkeling komen. Zorg ook dat de temperatuur in de opslagruimte niet boven de 18 gr. uitkomt.
Er zitten vaak eitjes van de mijten in o.a. meel en graan produkten.
Door de combinatie van vocht en warmte komen ze tot ontwikkeling, met het gevolg dat de voedings middelen onbruikbaar worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
uitstekend antwoord+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor de +
Dat zit er dus toch al in, maar dan in ei-vorm of als zaadjes... Maar het zit er al wel in, het kwam alleen tot wasdom in die gesloten bus van je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste, belangrijke advies is: weggooien die voorraden en de voorraadkast goed schoonmaken met zo heet mogelijk water met een reinigingsmiddel.
Haal ook de planken van hun plaats want de onbeklede zijkanten van vezelplaat zijn uitstekende holletjes voor torren en kevers.

Dat weggooien geldt ook voor alle aanwezige ongeopende papier- en karton-achtige verpakkingen.

Begin in een schone kast en verpak alle nieuw aangeschafte voorraden in goed sluitende plastic of glasverpakkingen.

‘n Klein lijstje !!!

Patentbloem, aardappelmeel, maizena, pannenkoeken mix, griesmeel, polenta,puddingpoeders, custard, etc.
Dan allerlei peulvruchten zoals, gedroogde erwten, bonen, spliterwten, capucijners, kikkererwten etc.
Maar ook pasta’s groot en klein.

Nog een advies: ga niet kijken of er misschien een onaangetast pakje bij is want dat ene pakje van de oude voorraad kan de nieuwe aanwas volledig opnieuw verpesten.

Ga dus rigoureus aan de slag !!!

Maar ook dan is besmetting met spinachtige insecten niet uitgesloten want wellicht krijg je het probleem "meegeleverd" .
Maar door de afdoende sluiting van plastic of glas blijft dan het probleem beperkt tot dat ene potje.

En dan een citaat:

In voorraden van voedingsmiddelen kunnen vele soorten insecten voorkomen.
o.a. mijt, meelmot, vruchtmot, vlees- en fruitvlieg, klander, meelkever, broodkever, meeltor en nog vele andere.
Kevers, torren en klanders hollen graankorrels en/of peulvruchten uit en leggen hierin hun eitjes.
De larve holt de korrel verder uit en verpopt zich er in.
De larven van motten spinnen kleverige draden waardoor er kluitjes gevormd worden.
Enkele veel voorkomende zijn de larven van de meelmot (die voorkomt in bloem, meel, griesmeel etc.) de cacaomot en de groentemot, die wordt aangetroffen in gedroogde groenten en zuidvruchten.
Mijten zijn spinachtige diertjes die een ovaalvormig pantser hebben met aan de randen uitstekende poten.
Ook zij leggen eitjes waaruit larven komen.Zij worden aangetroffen in kaas en in meel.
Kaas kan op den duur helemaal verbrokkelen en meel krijgt een weezoete, honingachtige geur en daarbij een wollig oppervlak.

Dit fragment staat in: "VOEDING EN GEZONDHEID"
Een praktisch leerboek voor Horeca en
Grootkeuken.